No announcement yet.

Meet The Sports Writers

  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Arthur Brisbane

    Born: December 12, 1864, Buffalo, NY
    Died: December 25, 1936, NYC, age 72,---d. at home in bed of a heart attack.

    New York editorial writer;
    Augusta, GA, newspaper editor, (January 15, 1920 census)
    New York Evening Sun, journalist, 1882 - 1890
    New York World, journalist, 1890 - 1897
    New York Evening Journal, editor, 1897-1921
    Chicago American, editor, 1900-36,
    Chicago Herald and Examiner, editor, 1918 - ?
    New York Mirror, editor, 1934-36;
    owner of newspapers Washington Times, 1917-19, and Wisconsin News, 1918-19;
    syndicated columnist, 1917-36.
    London correspondent, reporter, editor
    Co-owner, with William Randolph Hearst, of the Ziegfeld Theatre and several Manhattan hotels.

    Father: Albert, born New York; Mother: Sarah White, born New York; Wife: Pheobie, born New York, around 1891; Arthur married Pheobie, 1912; Daughter: Sarah, born New York, around 1914; Son: Seward, born New York, around 1915; Son: Hugo, born New York, around 1917; Daughter: Emily, born New York, around 1918;

    Wikipedia page---From Wikipedia, the free encyclopedia
    Arthur Brisbane (1864-1936) was an American newspaper editor, born in Buffalo, N. Y., and educated in the public schools of the United States and Europe. In 1882, he began newspaper work in New York City as a reporter for the Sun. He became the first syndicated newspaperman with his notorious editorials and remained occupied in journalism and the newspaper field until his death in 1936.

    He was the son of Albert Brisbane.

    In 1897, he accepted the editorship of the New York Evening Journal, which was in the "Hearst chain" of newspapers sold throughout the country. His position with the Evening Journal gave Arthur Brisbane a wide influence as an editor unmatched in the United States. His direct and forceful style has influenced the form of American editorials. He was a champion for the common man. Some of his writings were collected in 1906 under the title Editorials from the Hearst Newspapers. To the field of journalism, as an editor, it was Arthur Brisbane who coined the phrase, "if you don't hit the reader between the eyes in your first sentence of your news column, there's no need to write any more."

    Arthur Brisbane was notorious for buying failing newspapers, re-organizing them, and selling them to William Randolph Hearst. In 1917, he bought the Washington Times, and in 1918 he bought the Evening Wisconsin, then sold them to William Randolph Hearst in 1919. In 1918, he became editor of the Chicago Herald and Examiner. He remained part of the Hearst news and media empire up until his death in 1936. In the 1920s he was featured in "Times Magazine" a few times, even making front cover, and heralded as America's all-around number one newspaperman for it was said, "he tells more things to more people, than any other person in the world." It was also during this time that he published two more books that were a composite of his more famous editorials - "The Book of Today" and the "The Book of Today and the Future Day." At the time of his death, he was considered the "virtual executive director" of the Hearst news and media empire.
    Biography Resource Center; Contemporary Authors Online, Gale, 2002
    From the late 1800s to his death in 1936, Arthur Brisbane was one of the most influential journalist in the United States. He wrote for and edited Joseph Pulitzer's World and later William Randolph Hearst's Journal, ultimately achieving broad national syndication (in approximately two hundred dailies and twelve hundred weeklies). His "Today" column, begun in 1917 and continued up to the time of his death, ultimately reached some thirty million readers, and Brisbane himself eventually became the highest-paid journalist of his era, with an annual salary of $260,000 in his later years. His thought-provoking articles were written in a popular, accessible style, and dealt with a broad range of topics, from the mundane to the difficult.

    Brisbane's family was well-to-do, and he had the advantages of a private education in the United States and in Europe. He never attended university, but rather went straight into publishing in 1882, at the age of eighteen, as a writer for the Sun, then edited by Charles A. Dana. He threw himself into his job, but within a few years he left for a stay in Europe to recuperate from overwork. Instead of the rest cure this trip was intended to provide, it became a new means to practice his profession. As Lucas G. Staudacher stated in the Dictionary of Literary Biography, "letters [Brisbane] wrote Dana were so interesting that he became the Sun's London Correspondent and did everything from interviewing statesmen to reporting prizefights."

    On his return to the United States in 1923, Brisbane took up an editorial post at the newly founded Evening Sun, which had a primarily literary focus. For seven years, Brisbane oversaw the growth of the Sun, helping to earn for it the distinction of having the highest circulation of any of the New York papers. Brisbane's success at the Sun caught the attention of other major New York publishers, notably Joseph Pulitzer, who set out to acquire Brisbane's talents for the Sunday World, a new paper he was planning to publish in 1890. Brisbane came to the paper as managing editor, and within a few short weeks he made the World a force to be reckoned with in New York's competitive newspaper arena.

    Of Brisbane's early tenure on the World, Staudacher noted, "He developed the Sunday World into a strikingly original paper . . . [including] the first attempt in any newspaper to produce colored 'comics.'" This last innovation was the inclusion of "The Kid of Hogan's Alley, " a series by R. F. Outcault in which the central character of the drawings wore a dress that was rendered in bright yellow. The "Yellow Kid" sketches, later taken up by rival sketch artists, are the source of the term "yellow journalism", which came to invoke the sensationalism that characterized journalism of this era.

    By the mid-1890s, Brisbane had earned an impressive reputation in publishing circles, an asset that was not lost on the World's competitors, particularly William Randolph Hearst. When a policy dispute arose between Brisbane and Pulitzer over a column Brisbane initiated (Pulitzer wanted no editorial opinions other than his own reflected in the World's pages), it was only a matter of time before Brisbane would look for a berth at a more obliging paper. This he found at Hearst's Evening Journal, which in 1897 was lagging behind in the great circulation wars among the major New York newspaper publishing houses. Hearst snapped Brisbane up at a generous salary that included bonuses based on increases in circulation, and offered him a forum for his editorials. Thus began Brisbane's phenomenally successful, twenty-four-year stint as editor for the Journal.

    During his tenure on the paper, he brought its circulation over the one million mark, in part because of the popularity of his writing, but also because of his masterful handling of planning coverage and his effectiveness at composing powerful, attention-grabbing headlines, particularly during the Spanish-American War. However, Brisbane's duties were not restricted to the Journal. In 1900 he was instrumental in establishing Hearst's Chicago paper, the American. But this was only a temporary departure from the Journal offices. Within a year he was back on his accustomed beat in New York. And he wrote for other journals as well, publishing articles, essays, and interviews for Cosmopolitan (another Hearst publication), which was then a journal of news and commentary. Many of his Cosmopolitan contributions dealt with the important figures of industry, from the meat-packing giants, the Armour family, to his own employer (published in 1902 and 1906), and his former boss Pulitzer.

    By 1916, Brisbane himself had become news. A feature in Everybody's magazine that covered the careers of seven important writers of the day included the following passage, as quoted by Staudacher: "It is not improbable that something like four million sturdy middle class Americans, including hundreds of writers, believe that Arthur Brisbane is the champion editorial writer of the world." Within a year from the appearance of this article, Brisbane embarked on the editorializing venture that assured his position as America's pre-eminent editor--the first installment of his "Today" column appeared in the Hearst stable of newspapers and quickly spread through syndication. He followed up the success of "Today" with "This Week, " a rewrite of the daily column for distribution to the weeklies.

    Right around this time, Brisbane also began a new career as newspaper owner. He acquired the Washington Times in 1917, a move that touched off some controversy, with some suggesting that Brisbane's backers (among them the owner of a brewery) might have undue influence on the paper's coverage of the news. One such flap arose over allegations that Brisbane showed favoritism by running advertisements and editorials that denounced whiskey but supported the sale of beer. A more serious allegation was that Brisbane, through his paper, supported the German cause in World War I. As with the controversy over alcoholic beverages, this charge was based on suspicions that Brisbane's brewer-backer, who bore the Germanic surname of Feigenspan, was demanding control over editorial content as the payback for financial support to the paper.

    Controversy notwithstanding, Brisbane soon added to his budding newspaper empire, purchasing the Evening Wisconsin and the Daily News, both in Milwaukee, in 1918. But these forays into the life of newspaper owner may have merely been a cover for Hearst's own expansionist plans--within a year the two papers, which Brisbane combined to form the Wisconsin News, fell under Hearst's ownership. In 1919 Hearst also took over the Washington Times. Outside of the newspaper publishing industry, Brisbane also went into real estate. He, together with Hearst, bought the Ziegfeld Theatre and several Manhattan hotels.

    Throughout the 1920s and into the 1930s, Brisbane continued in his position of managing editor of Hearst's flagship paper, the Journal, but in 1934 he took over the editorship of the New York Mirror, Hearst's daily tabloid, as well. Here he enjoyed less than his usual high level of success--he left the staff after less than two years. Shortly thereafter, on December 25, 1936, he died of a heart attack, stricken while at home and in bed. He left an estate with an estimated value between twenty-five and thirty million dollars.

    Family: Born on December 12, 1864, in Buffalo, NY; died December 25, 1936, in New York, NY; son of Albert and Sarah (White) Brisbane; married Phoebe Cary, 1912; children: Seward, Sarah, Emily, Hugo, Alice, Elinor. Education: Studied in New Jersey, Brooklyn, France, and Germany. Avocational Interests: Real estate, agricultural science.
    Biographical Essay
    Brisbane, Arthur (Dec. 12, 1864 - Dec. 25, 1936), newspaper editor and writer, was born in Buffalo, N. Y., the fourth among five children and third of four sons of the social reformer Albert Brisbane and his first wife, Sarah White. Descended from the earliest American Brisbanes who arrived from Scotland about 1730, Arthur's grandfather, James Brisbane, a native of Philadelphia, helped to settle Batavia, N. Y., where he became a merchant and prominent landowner. Albert Brisbane, visionary and propagator of the ideas of Fourier, was well educated and extensively traveled in Europe. His son Arthur passed a helter-skelter boyhood in New York, Brooklyn, and Fanwood, N. J., in an atmosphere of books, theorizing, and discussion but without his mother, who died when he was two years old. Redelia Bates Brisbane, who became the boy's stepmother when he was eleven, brought order to the chaotic household and saw to it that he attended school in Brooklyn. She also arranged for him to study languages, literature, and history in France and Germany between his thirteenth and nineteenth years. He was a hand-some youth, adaptable to the point of feeling at ease anywhere. When he returned home he had the manners and habits of a proper young European.

    Since Arthur seemed interested only in social pleasures, it was arranged for him to begin, on his nineteenth birthday, as a $15-a-week reporter on the New York Sun, under Charles A. Dana and Chester S. Lord. He grew so absorbed in newspaper work that his parents, fearing harm to his health, took him to Europe. But when Arthur wrote to Dana about his new experiences, the editor forthwith designated him as the Sun's correspondent in London (1885). Impressed by Brisbane's energy and news sense, Dana soon brought him back to New York as the Sun's night editor. After the Evening Sun was launched in 1887, Brisbane edited it with Amos J. Cummings and employed such promising writers as Richard Harding Davis and Jacob A. Riis. His achievements were the talk of Park Row, and in 1890 Joseph Pulitzer induced him to join the New York World. Brisbane was then twenty-five years old. Serving first as a European traveling companion for the publisher, in which capacity he was both tested and indoctrinated in Pulitzer's policies, Brisbane was soon transferred to the World staff as a reporter. For seven years he was one of Pulitzer's most valued lieutenants. He wrote feature articles and edited first one edition and then another, including finally the entire Sunday World with the exception of the editorial page.

    Brisbane took over the Sunday World in January 1896, when Morrill Goddard, who had been its editor, left to join the New York Journal, recently purchased by the young William Randolph Hearst. Goddard had pioneered many of the features of the later Sunday newspaper, including colored comic pages and "freak" feature stories with splashy illustrations, and these devices he carried over to the Journal. Brisbane continued them on the World. The ensuing battle for readers soon led to excesses of sensationalism that caused both newspapers to be excluded from many homes and clubs. This hostility to the World alarmed Pulitzer, who placed stern restrictions on Brisbane's operations. After Brisbane defiantly launched a front-page column of personal comment in the Evening World in Pulitzer's absence, the publisher telegraphed him to stop expressing his opinions in print. Displeased by these limitations, Brisbane went over to Hearst in 1897 as editor of the Journal.

    On the Journal Brisbane applied to the daily edition the spirit and many of the techniques of the Sunday edition. His new contract added to his pay of $150 a week a bonus of a dollar for each additional thousand of circulation. Starting work at 4:30 a.m., he put a sensationalized Journal onto the streets hours ahead of other afternoon newspapers. In only seven weeks the Journal's circulation, which had been but 40,000, caught up with the Evening World's 325,000, a feat that amazed the newspaper profession. On the World Brisbane had favored pacification in the crisis with Britain over Venezuela, but he now enthusiastically joined Hearst in magnifying the differences with Spain over the insurrection in Cuba. Fighting for readers, the World followed suit, and the resulting frenzy of sensational stories and jingoist propaganda did much to bring on the Spanish-American War. Inflammatory reports of atrocities, many of them entirely false, sent the Journal's circulation to the million mark and Brisbane's compensation to $50,000 annually. With tireless zeal the editor deployed sensation-seeking staff members to the area of hostilities, prepared smashing headlines for printing in red ink, and typed out incendiary editorials on the sinking of the battleship Maine and related developments. For this degradation of the press, Hearst rewarded the chief perpetrator with a $70,000-a-year contract.

    Brisbane provided the driving industry, the appeal to mass tastes, the surface learning, showmanship, and adjustable conscience that the ambitious publisher wanted in his editor. Adapting his news techniques to the editorial page, Brisbane instituted striking changes in its appearance and content. To attract attention he devised large cartoon illustrations, drawn for years by Winsor McKay and later by Hal Coffman. These were pictorial symbols for his simply written editorials, set in large type with wide columns, frequently paragraphed. His rule was to use short words that could be readily understood. If his subject was complicated, he gave the appearance of clarifying it, although the result of his terse dogmatism often was gross oversimplification. He supported woman suffrage, criticized trusts as calculated to drive trade unions into politics, and denounced politicians generally as self-servers. He foretold the trend in the automobile industry and also the development of air travel. Even more he specialized in homilies on such topics as religion, debt, drink, gambling, prize fighting, sleep, child care, self control, justice, and imagination. His editorials carried arresting titles: "What the Bartender Sees," "Have Animals Souls?" "Crime is Dying Out," and "When a Girl Makes a Mistake." There was point as well as wit in the punster's tag "brisbanalities"; while David Starr Jordan coined "sciosophy" as the word for Brisbane's "systematized ignorance, acquired without labor or pain" that "keeps the mind from melancholy" (Winkler, post, p. 77).

    Reversibility became a leading Brisbane characteristic. After attacking President McKinley so viciously that he even invited his readers to reflect on the merits of political assassination (Carlson, post, pp. 128-31), Brisbane professed deepest admiration for the "beloved leader" when an assassin's bullet took McKinley's life. Brisbane piled such bitter criticism on Wilson in World War I that the editor was called "pro-German," "slacker," and "traitor"; then on Dec. 4, 1918, he told a Senate committee that he had strongly supported the war effort. He had unreserved denunciation for the League of Nations and the World Court. He gave Harding, Coolidge, and Landon extravagant praise and, after calling for the election of Franklin D. Roosevelt in 1932, condemned the Roosevelt program as "the Raw Deal." Extending first to other Hearst newspapers, Brisbane's editorial column, "Today," begun in 1917, was eventually syndicated to 200 dailies and about 1200 weeklies. In many cities it was a front-page feature.

    Early in his professional life and again late, Brisbane was assigned by Hearst to direct other newspapers in the publishing chain. In 1900 he was sent to Chicago to take charge of the new American, and in 1934 he was put in command at the tabloid New York Mirror. Returning to his old devices, he issued in the Mirror of the mid-1930's what even Hearst called "the worst newspaper in America" (Drewry, post, p. 17). Brisbane bought the Washington (D. C.) Times in 1917 and in 1918 the Milwaukee Evening Wisconsin, Daily News, and Free Press, which he consolidated as the Wisconsin News. He sold both to Hearst in 1919. He also owned briefly the Newark Star-Eagle and had an interest in the Elizabeth (N. J.) Daily Times. Brisbane operated three dictaphones--at his office, at home, and in his automobile--although an associate, Stanley Walker, regarded this "impressive paraphernalia" as "largely window dressing" to mark him as a "high-powered and scientific executive." His personality was complex and contradictory. Depending on circumstances or the company he was in, he was companionable or abrupt, affable or cold, generous or niggardly, idealistic or cynical. Other descriptions applied to him included: shrewd, snobbish, impatient, and impetuous.

    Brisbane was a notable success as a business man. His large salary enabled him to invest heavily in profitable properties, including valuable real estate, which was a favorite subject in his newspaper writings. He foresightedly purchased New Jersey land toward which the Hudson River tubes would extend. In Manhattan, he bought along the prospective East River Drive and in an area bounded by Madison and Park Avenue and 57th and 59th Street. He built the Ritz Tower building and with Hearst the Ziegfeld Theatre. Also with Hearst he owned a group of New York hotels. His home was on a 3000-acre estate at Allaire, N. J., and he kept houses in Hempstead, L. I., in the Catskills, and at Miami, Fla., where he passed his last winters. His income from his newspaper writings reached $260,000 annually, but his returns from his business ventures grew even larger; for the year before his death (1935) his aggregate net from all sources was reported to be $1,070,000 (Editor & Publisher, Jan. 2, 1937).

    Giving close attention to his health and posture, Brisbane slept in an open penthouse, enjoyed amateur boxing and wrestling, and was an excellent horseman. He did not marry until July 30, 1912, when he was forty-seven, and then it was to the daughter of a cousin, Phoebe Cary, to whom he had been devoted since her girlhood. The union produced six children: Seward, Sarah, Emily, Hugo, Alice, and Elinor. He was ill through much of his seventy-second year, which included a severe case of dysentery contracted in Italy. In December 1937 he suffered an undisclosed series of heart attacks over a period of three weeks. This confined him to his Fifth Avenue apartment but did not halt his dictating until the day before his death. Typical Brisbane grist, this last daily column commented on the "steady progress" in a "world of war, cruelty and sorrow," on Negroes in Soviet Russia, on his own farming efforts, and on horses. His final spoken words were a favorite quotation from Voltaire: "All is for the best in the best of possible worlds." Funeral services were held at St. Bartholomew's Episcopal Church, Manhattan, and at his New Jersey estate, where burial took place on a knoll overlooking the Atlantic.

    Brisbane's had been an unparalleled career in journalism. If he did the thinking for more Americans than anyone before him, his dogmatic interpretation of the news, although topical and provocative, was often shallow, frequently contradictory, and sometimes misleading. Leaving a fortune estimated at $8,000,000 and esteemed by business and political leaders, he had departed far from the ideals of his socialist father. All efforts to develop a successor failed, and at last William Randolph Hearst himself briefly undertook to provide a daily column of comment (1940-42) for the space in which he had so long exhibited his most glittering star.

    Last edited by Bill Burgess; 06-17-2013, 07:51 PM.


    • Henry Louis Mencken, Jr.

      Born: September 12, 1878, Baltimore, MD
      Died: January 29, 1956, Baltimore, MD, age 77,---d. in his sleep, after devastating stroke, November 23, 1948. Buried: Loudon Park Cemetery (Baltimore, MD).

      Newspaper columnist;
      Baltimore, MD, 2-year old, (June 4, 1880 census)
      Baltimore, MD, news, reporter, (June 2, 1900 census)
      Baltimore, MD, newspaper editor, (April 19, 1910 census)
      Baltimore, MD, (January 3, 1920 census)
      Baltimore, MD, no job, (April 2, 1930 census)
      Baltimore, MD, newspaper man, (April 12, 1940 census)
      Never attended college
      Baltimore Morning Herald, reporter, 1899 - 1906
      Baltimore Sun, 1906 - 1948

      Father: Henry Louis, born Maryland, August, 1856 (cigar manufacturer); Mother: Anna M. born Maryland, June, 1858;

      wikipedia page
      (below is an excerpt from his wikipedia page)
      Henry Louis "H. L." Mencken (September 12, 1880 – January 29, 1956), was an American journalist, essayist, magazine editor, satirist, acerbic critic of American life and culture, and a student of American English. Mencken, known as the "Sage of Baltimore", is regarded as one of the most influential American writers and prose stylists of the first half of the 20th century.

      Mencken is known for writing The American Language, a multi-volume study of how the English language is spoken in the United States, and for his satirical reporting on the Scopes trial, which he named the "Monkey" trial. In addition to his literary accomplishments, Mencken was known for his controversial ideas. An opponent of World War II and democracy, Mencken wrote a huge number of articles about current events, books, music, prominent politicians, pseudo-intellectuals, temperance and uplifters. He notably attacked ignorance, intolerance, frauds, fundamentalist Christianity, osteopathy, and chiropractic.

      Early life
      Mencken was the son of August Mencken, Sr., a cigar factory owner of German extraction. When Henry was three, his family moved into a new home at 1524 Hollins Street, in the Union Square neighborhood of Baltimore. Apart from five years of married life, Mencken was to live in that house for the rest of his days.

      When he was nine years old, he read Mark Twain's Huckleberry Finn, which he later described as "the most stupendous event in my life." He determined to become a writer himself. He read prodigiously.

      Mencken's parents insisted that his high school education favor the practical over the intellectual, and very early on he took a night class in how to write copy for newspapers and business. This was to be all of Mencken's formal education in journalism, or indeed in any other subject, as he never attended college.

      Mencken became a reporter for the Baltimore Morning Herald in 1899, then moved to The Baltimore Sun in 1906. He continued to contribute to the Sun full time until 1948, when he ceased to write.

      Mencken began writing the editorials and opinion pieces that made his name. On the side, he wrote short stories, a novel, and even poetry – which he later reviled. In 1908, he became a literary critic for the magazine The Smart Set, and in 1924, he and George Jean Nathan founded and edited The American Mercury, published by Alfred A. Knopf. It soon developed a national circulation and became highly influential on college campuses across America. In 1933, Mencken resigned as editor.

      Personal Life
      In 1930, Mencken married Sara Haardt, a professor of English at Goucher College in Baltimore and an author who was 18 years his junior. Haardt had led efforts in Alabama to ratify the 19th Amendment. The two had met in 1923 after Mencken delivered a lecture at Goucher; a seven-year courtship ensued. The marriage made national headlines, and many were surprised that Mencken, who once called marriage "the end of hope" and who was well known for mocking relations between the sexes, had gone to the altar. "The Holy Spirit informed and inspired me," Mencken said. "Like all other infidels, I am superstitious and always follow hunches: this one seemed to be a superb one."

      Even more startling, he was marrying an Alabama native despite his having written scathing essays about the American South. Haardt was in poor health from tuberculosis throughout their marriage and died in 1935 of meningitis, leaving Mencken grief-stricken. He had always supported her writing, and after her death had a collection of her short stories published under the title Southern Album.

      During the Great Depression, Mencken did not support the New Deal. This cost him popularity, as did his strong reservations regarding the United States' participation in World War II, and his overt contempt for President Franklin D. Roosevelt. He ceased writing for the Baltimore Sun for several years, focusing on his memoirs and other projects as editor, while serving as an advisor for the paper that had been his home for nearly his entire career. In 1948, he briefly returned to the political scene, covering the presidential election in which President Harry S. Truman faced Republican Thomas Dewey and Henry A. Wallace of the Progressive Party. His later work consisted of humorous, anecdotal, and nostalgic essays, first published in The New Yorker, then collected in the books Happy Days, Newspaper Days, and Heathen Days.

      On November 23, 1948 Mencken suffered a stroke that left him aware and fully conscious but nearly unable to read or write, and to speak only with some difficulty. After his stroke, Mencken enjoyed listening to European classical music and, after some recovery of his ability to speak, talking with friends, but he sometimes referred to himself in the past tense as if already dead. Preoccupied as he was with his legacy, he organized his papers, letters, newspaper clippings and columns, even grade school report cards. These materials were made available to scholars in stages, in 1971, 1981, and 1991, and include hundreds of thousands of letters sent and received – the only omissions were strictly personal letters received from women.

      Mencken died in his sleep on January 29, 1956. He was interred in Baltimore's Loudon Park Cemetery.

      February 14, 1935: US Senator Joe Guffy (PA) discussing anti-lynching bill.
      Last edited by Bill Burgess; 06-16-2013, 04:12 PM.


      • Joseph Pulitzer---born Politzer Jozsef

        Born: April 10, 1847, Mako, Hungary (or Austria)
        Died: October 29, 1911, Jekyll Island, GA, age 64

        Newspaper publisher;
        St. Louis, MO, editor of Paper, (November 11, 1880 census)
        Manhattan, NY, editor, (June 1, 1900 census)
        Manhattan, NY, journalism, editor, (April 22, 1910 census)
        Emigrated to the US in 1864.
        Enlisted in the Civil War for the North, under General Sheridan. Was 18 and served for 8 months.
        Settled in St. Louis, Mo

        Father: Austria; Mother: Austria; Wife: Kate Davis, born District of Columbia, January, 1855; Son: Ralph, born New York, June, 1879; Son: Joseph, Jr., born New York, November, 1883; Daughter: Edith L., born Massachusetts, June, 1886; Daughter: Constance H., born France, May, 1888; Son: Herbert, born New York, February, 1897;

        wikipedia page below
        Joseph Pulitzer, (April 10, 1847 – October 29, 1911), born Politzer József, was a Jewish American newspaper publisher of the St. Louis Post Dispatch and the New York World. He was a publisher, philanthropist, journalist and lawyer. Pulitzer introduced the techniques of "new journalism" to the newspapers he acquired in the 1880s and became a leading national figure in the Democratic party. He crusaded against big business and corruption. In the 1890s the fierce competition between his World and William R. Hearst's New York Journal introduced yellow journalism and opened the way to mass circulation newspapers that depended on advertising revenue and appealed to the reader with multiple forms of news, entertainment and advertising.

        Today he is best known for posthumously establishing the Pulitzer Prizes. His very name has come to symbolize excellence in writing, much as the name Nobel has come to symbolize excellence in peace-making.

        Early Life
        The first Pulitzers emigrated from Moravia to Hungary at the end of the 18th century. Joseph Pulitzer's native town was Makó, about 200 kilometers southeast of Budapest. The Pulitzers were among several Jewish families living in the area, and had established a reputation as merchants and shopkeepers. Joseph's father, Fülöp Pulitzer, was a respected businessman and was regarded as the "foremost merchant" of Makó. In 1853, Philip was rich enough to retire and move his family to Budapest, where the children were educated by private tutors and learned French and German. However, in 1858, after Fülöp's death, his business went bankrupt and the family became impoverished. Joseph attempted to enlist in various European armies before he finally emigrated to America.

        Arriving in New York in 1864, he enlisted in the Lincoln Cavalry on September 30; he was 18. He was a part of Sheridan's troopers, in the First New York Lincoln Cavalry in Company L. He served eight months, and he also spoke three languages: German, Hungarian, and French, and he only knew a little English because his regiment was mostly composed of Germans.

        After the war
        After the war, he returned to New York City, where he stayed for a short while. He moved to New Bedford for whaling, learned it was moribund, and returned to New York with little money. He was flat broke and sleeping in wagons on cobble stoned side streets. He decided to travel by side-door Pullman to St. Louis, Missouri. He sold his one possession: white handkerchief for 75 cents. When he arrived to the city, he recalled "The lights of St. Louis looked like a promise land to me". In the city, German was as useful as it was in Munich. In the Westliche Post, he saw an ad for a mule hostler at Benton Barracks. The next day he walked four miles, got the job, but held it for a mere two days. He quit due to the food and the whims of the mules, stating "The man who has not cared for sixteen mules does not know what work and troubles are". He had difficulty holding jobs; either he was too scrawny for heavy labor or too proud and temperamental to take orders.

        One job he held was that of a waiter at Tony Faust's famous restaurant on Fifth Street. This was a place frequented by members of the St. Louis Philosophical Society, including Thomas Davidson, fellow German and nephew of Otto Von Bismarck, Henry C. Brokmeyer, and William Torrey Harris. He studied Brokmeyer, who was famous for translating Hegel, and he "would hang on Brokmeyer's thunderous words, even as he served them pretzels and beer". He was soon fired after a tray slipped from his hand and soaked a patron. He would spend his free time at the Mercantile Library on the corner of Fifth and Locust, studying English and reading voraciously. Soon after, he and several dozen men each paid a fast-talking promoter five dollars. He promised them well paying jobs on a Louisiana sugar plantation. They boarded a malodorous little steamboat, which took them down river 30 miles south of the city. When the boat churned away, it appeared to them that it was a ruse. They walked back to the city, where Joseph wrote an account of the fraud and was pleased when it was accepted by the Westliche Post, evidently his first published news story.

        One of his favorite places to go was the building at the corner of Fifth and Market Streets. In the building was the Westliche Post which was co-edited by Dr. Emil Pretorius and Carl Schurz, attorneys William Patrick and Charles Phillip Johnson, and surgeon Joseph Nash McDowell. Patrick and Johnson referred to Pulitzer as "Shakespeare" because of his extraordinary profile. Patrick and Johnson helped him secure another job, this time with the Atlantic and Pacific Railroad.

        He rode south to Ozark County where many settlers refused to believe the American Civil War was over. Pulitzer's job was to record the railroad charter in the court houses of the twelve counties it would pass through. When he was done the lawyers gave him desk space and access to their library where Pulitzer studied law. On March 6, 1867, he renounced his allegiance to Austria and became an American citizen. He still frequented the Mercantile Library where he befriended the librarian, Udo Brachvogel, with whom he remained friends for the rest of his life. He was often in the chess room where another player, Carl Schurz, noticed his aggressive game play. Schurz was looked up to by Pulitzer. He was an inspiring emblem of American Democracy, of the success attainable by a foreign-born citizen through his own energies and skills. In 1868, he was admitted to the bar, but his broken English and odd appearance kept clients away. He struggled with the execution of minor papers and the collecting of debts. It wasn't until 1868 when the Westliche Post needed a reporter that he was offered the job.

        Newspaper career
        Pulitzer displayed a flair for reporting. He would work 16 hours a day—from 10 AM to 2 AM. He was nicknamed "Joey the German" or "Joey the Jew". He joined the Philosophical Society and he frequented a German bookstore where many intellectuals hung out. Among his new repertoire of friends were Joseph Keppler and Thomas Davidson (philosopher).

        He joined the Republican Party. On December 14, 1869, Pulitzer attended the Republican meeting at the St. Louis Turnhalle on Tenth Street, where party leaders needed a candidate to fill a vacancy in the state legislature. They settled on Pulitzer, nominating him unanimously, forgetting he was only 22, three years under the required age. His chief Democratic opponent was of doubtful eligibility because he had served in the Confederate army. Pulitzer had energy. He organized street meetings, called personally on the voters, and exhibited such sincerity along with his oddities that he had pumped a half-amused excitement into a campaign that was normally lethargic. He won 209-147. His age was not made an issue and he was seated as a state representative in Jefferson City at the session beginning January 5, 1870. He had only lived there for two years, an example of quick accomplishment of political power. He also moved him up one notch in the administration at the Westliche Post. He eventually became its managing editor, and obtained a proprietary interest.

        In 1872 he was a delegate to the Cincinnati convention of the Liberal Republican Party which nominated Horace Greeley for the presidency. However, the attempt at electing Greeley as president failed, the party collapsed, and Pulitzer, disillusioned with the corruption in the GOP, switched to the Democratic party. In 1880 he was a delegate to the Democratic national convention, and a member of its platform committee from Missouri.

        St. Louis Post-Dispatch
        In 1872, Pulitzer purchased the Post for $3,000, and then sold his stake in the paper for a profit in 1873. In 1879 he bought the St. Louis Dispatch, and the St. Louis Post and merged the two papers as the St. Louis Post-Dispatch, which remains St. Louis' daily newspaper. It was at the Post-Dispatch that Pulitzer developed his role as a champion of the common man with exposés and a hard-hitting populist approach.

        New York World
        In 1883, Pulitzer, by then a wealthy man, purchased the New York World, a newspaper that had been losing $40,000 a year, for $346,000 from Jay Gould. Pulitzer shifted its focus to human-interest stories, scandal, and sensationalism. In 1884, he was elected to the U.S. House of Representatives, but resigned after a few months' service on account of the pressure of journalistic duties. In 1887, he recruited the famous investigative journalist Nellie Bly. In 1895 the World introduced the immensely popular The Yellow Kid comic by Richard F. Outcault, the first newspaper comic printed with color. Under Pulitzer's leadership circulation grew from 15,000 to 600,000, making it the largest newspaper in the country.

        Charles A. Dana, the editor of the rival New York Sun attacked Pulitzer in print, often using anti-semitic terms like "Judas Pulitzer".

        In 1895, William Randolph Hearst purchased the rival New York Journal from Pulitzer's brother, Albert, which led to a circulation war. This competition with Hearst, particularly the coverage before and during the Spanish-American War, linked Pulitzer's name with yellow journalism.

        Pulitzer had an uncanny knack for appealing to the common man. His World featured illustrations, advertising, and a culture of consumption for working men who, Pulitzer believed, saved money to enjoy life with their families when they could, at Coney Island for example. Crusades for reform and news of entertainment were the two main staples for the 'World.' Before the demise of the paper in 1931, many of the best reporters in America worked for it.

        After the World exposed an illegal payment of $40 million by the United States to the French Panama Canal Company in 1909, Pulitzer was indicted for libeling Theodore Roosevelt and J. P. Morgan. The courts dismissed the indictments.

        Pulitzer's already failing health deteriorated rapidly and he withdrew from the daily management of the newspaper, although he continued to actively manage the paper from his vacation retreat in Bar Harbor, Maine, and his New York mansion.

        Frank I. Cobb (1869–1923) was hired as the editor of the New York 'World' in Michigan who resisted Pulitzer's attempts to "run the office" from his home. However hard the elder man might try, he simply could not keep from meddling with Cobb's work. Time after time they battled each other, often with heated language. While they found common ground in their support of Woodrow Wilson as president, they disagreed on many other issues. When Pulitzer's son took over administrative responsibility in 1907, Pulitzer wrote a precisely worded resignation which was printed in every New York paper - except the World. Pulitzer raged at the insult, but slowly began to respect Cobb's editorials and independent spirit. Exchanges, commentaries, and messages between them increased. The good rapport between the two was based largely on Cobb's flexibility. In May 1908, Cobb and Pulitzer met to outline plans for a consistent editorial policy. However, the editorial policy did waver on occasion. Renewed battles broke out over the most trivial matters. Pulitzer's demands for editorials on contemporary breaking news led to overwork by Cobb. Pulitzer revealed concern by sending him on a six-week tour of Europe to restore his spirit. Pulitzer died shortly after Cobb's return; then Cobb published Pulitzer's beautifully written resignation. Cobb retained the editorial policies he had shared with Pulitzer until he died of cancer in 1923.

        Once, Professor Thomas Davidson asked of Pulitzer in a company meeting, “I cannot understand why it is, Mr. Pulitzer, that you always speak so kindly of reporters and so severely of all editors.” “Well,” Pulitzer replied, “I suppose it is because every reporter is a hope, and every editor is a disappointment.” This phrase became a famous epigram of journalism.

        En route to his winter home on Jekyll Island, Georgia, Joseph Pulitzer died aboard his yacht. He is interred in the Woodlawn Cemetery in The Bronx, New York.

        Journalism schools
        In 1892, Pulitzer offered Columbia University's president, Seth Low, money to set up the world's first school of journalism. The university initially turned down the money, evidently turned off by Pulitzer's unscrupulous character. In 1902, Columbia's new president Nicholas Murray Butler was more receptive to the plan for a school and prizes, but it would not be until after Pulitzer's death that this dream would be fulfilled. Pulitzer left the university $2 million in his will, which led to the creation in 1912 of the Columbia University Graduate School of Journalism, but by then at Pulitzer's urging the Missouri School of Journalism had been created at the University of Missouri. Both schools remain among the most prestigious in the world.

        Pulitzer Prize
        In 1917, the first Pulitzer Prizes were awarded, in accordance with Pulitzer's wishes. In 1989 Pulitzer was inducted into the St. Louis Walk of Fame. A fictionalized version of Joseph Pulitzer is portrayed by Robert Duvall in the 1992 Disney film musical, Newsies. He is the main antagonist of that film. There is also a school in Jackson Heights, Queens, New York named after Pulitzer.

        Last edited by Bill Burgess; 06-16-2013, 03:17 PM.


        • 2 Publishers of the Boston Globe.

          General Charles Henry Taylor

          Born: July 14, 1846, Charlestown, MA
          Died: June 22, 1921, Boston, MA, age 74

          Editor / Publisher of Boston Globe;
          Enlisted in Union Army, Private, (38th Massachusetts), 1862
          Boston Traveler, (printer, City Room, reporter)
          Boston coorespondent for New York Tribune
          Private Secretary to Governor Claflin, 1869 - 1871
          Massachusetts State Leguslature from City of Somerville
          Charlestown, MA, 4-year old, (August 16, 1850 census)
          Somerville, MA, Secretary to Governor, (June 18, 1870 census)
          Boston newspaper manager, (June 5, 1880 census)
          Boston journalist, (June, 1900 census)
          Boston Daily newspaper journalist, (May 5, 1910 census)
          Boston newspaper journalist, (January 5, 1920 census)
          Founded magazine, Amercian Homes, destroyed in 1872 by great Boston fire
          Assumed charge of Boston Daily Globe, August, 1873 - death.

          Father: John Ingalls Taylor; Mother: Abigail Russell Hapgood, born Massachusetts around 1791; Wife: Georgeana Olivia Davis, born Massachusetts, around 1848, died 1919.

          Charles H. Taylor (1846 - 1921), also found as General Charles H. Taylor, was an American journalist and politician. He created the modern Boston Globe, acting as its publisher starting in 1873. Taylor was elected to the Massachusetts House of Representatives in 1872 and served as private secretary to the Governor of Massachusetts.

          Taylor was born July 14, 1846 in Charlestown, Massachusetts to John Ingalls Taylor and Abigail Russell Hapgood. At the advent of the American Civil War, Taylor enlisted in the Union Army at the age of 16 and was badly wounded at the Battle of Port Hudson. Taylor married Georgiana Olivia Davis in March of 1867, and the couple had 5 children. His commonly used military rank, General Taylor, was due to his service and rank in the Massachusetts state militia.

          The Boston Globe
          Taylor joined the Boston Globe a year after it was founded in 1872. The newspaper was started by six Boston businessmen, led by merchant Eben Dyer Jordan, who jointly invested $150,000. The first issue was published March 4, 1872 at the price of four cents. In August 1873, with the paper facing low circulation and financial difficulties, Jordan hired General Charles H. Taylor as temporary business manager. At the time Taylor was a 27-year old Civil War veteran, who had worked as a staff member and printer for the Boston Traveler, and as a stringer for The New York Tribune.

          Taylor’s efforts ultimately created a profitable, large-circulation newspaper. He reduced the price to two cents and "laid down a strict rule that all news should be given impartially." His most important innovation, however, was adding stock quotations, women's pages, and sports coverage to the previous menu of political, national and foreign news, creating a prototype of a modern, family newspaper. Within three weeks of his advent as publisher, the circulation climbed from 8,000 to 30,000.

          As a result of his success in stabilizing the business, and setting circulation on a successful growth path, Taylor and Jordan, the only remaining investor in the paper, became partners. Taylor was shortly named the newspaper's publisher. Members of the Taylor family served as publishers of The Boston Globe until 1999.

          New York Times' obituary, June 23, 1921, pp. 14.
          William Osgood Taylor

          Born: January 8, 1868, Nashua, New Hampshire (1870 census listed him as 2-years old)
          Died: July 15, 1955, Marion, MA, age 86,---d. heart attack

          Owner / publisher of Boston Globe;
          Graduated Harvard University, 1893
          Somerville, MA, 2-year old, (June 18, 1870 census)(listed Charles)
          Boston, MY, 12-year old, (June 5, 1880 census)
          Boston, MA, newspaper journalist, (April 19, 1910 census)
          Boston, MA, newspaper owner, (1920 census)
          Boston, MA, newspaper publisher, (April 3, 1930 census)
          Boston, MA, newspaper journalist, (April 8, 1940 census)
          Boston Globe, 1893 - 1921; president / editor, 1921 - 1955

          Father: Charles Henry, born Charlestown, MA, July 14, 1846, died Boston, MA, June 22, 1921 (newspaper manager); Mother: Georgeana Olivia Davis, born Massachusetts, around 1846, died 1919. Charles married Georgeana in March, 1867; Wife: Mary Mosley , born Massachusetts, around 1875, died Boston, MA, May 24, 1944; William married Mary in Boston in 1894; Son: Mosely, born Massachusetts, around 1895; Daughter: Eunice T., born Massachusetts, around 1898; Daughter: Margaret, born Massachusetts, around 1901; Daughter: Elizabeth, born Massachusetts, around 1906; Son: William Davis, born Massachusetts, around 1908;

          Despite the many sources listing his date of birth as 1871, the 1870 census lists him as being 2 years old, living with his father, secretary to the governor, in Somerville, MA. His mother is listed as Georgie. He is listed as Charles, and born in Massachusetts. How intriguing.

          William Taylor was the owner and publisher of the prestigious Boston Globe from the time his father, Charles H. Taylor died in June 22, 1921. He married the former Mary Moseley in Boston in 1894. His brother, John, owned the Boston Red Sox from 1903 to September, 1911. He was also president of the Brooks Hospital in Brookline, MA.

          His wife Mary (Moseley) was born in Boston and died May 24, 1944 at the age of 70.

          When large, muscular bullies were buying up everything in sight and consolidating everything, the International Paper & Power Company bought control of a lot of papers. A local promoter propositioned W. O. Taylor and named what seemed a fantastic figure for the Globe.

          W. O. gave it no consideration. "The Globe is a New England instituion," he said. "It is not for sale."

          Most of his life, he was a resident of Boston. Their summer place was at Buzzards Bay, where Mrs. Taylor died. In recent years, Mr. Taylor maintained a year-round residence at Marion, where even in the Winter he spent long week-ends. When William was born, the Taylor family home had been in Somerville, MA, but it was soon transferred to Charles St., Boston, within a short walk of the Globe Building.

          New York Times' obituary, July 16, 1955, pp. 15.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Sporting News' obituary, July 27, 1955, pp. 34.
          Last edited by Bill Burgess; 06-16-2013, 02:32 PM.


          • William Hallissey Sullivan, Jr.---AKA Billy Sullivan

            Born: September 13, 1915, Lowell, MA
            Died: February 23, 1998, Lake Worth, FL, age 82,---d. at home of prostate cancer

            Sports executive;
            Lowell, MA, 4.5-years old, (January 6, 1920 census)
            Lowell, MA, 14-year old, (April 8, 1930 census)
            Lowell, MA, Director of Publicity, Boston College, (April 22, 1940 census)
            Graduated Boston College, 1937
            Newspaper sports writer,
            Boston College, director of publicity
            Notre Dame (South Bend, IN), secretary to athletic director, Frank Leahy
            US Navy, April, 1942
            Boston Braves, director of publicity, 1946 - December 18, 1952
            All-Star Sports Asociates, December 18, 1952 - ?
            Founded Jimmy Fund, (Boston-based charity for research / treatment of children's cancer
            New England Patriots, owner, November 20, 1959 - May 26, 1988

            Father: William H., born Massachusetts, around 1890 (Lowell correspondent of Boston Globe); Mother: Vera F., born Massachusetts, around 1893;

            Last edited by Bill Burgess; 06-15-2013, 06:18 PM.


            • New York Times' Publishers:

              Arthur Ochs Sulzberger, Jr.

              Born: September 22, 1951, Mt. Kisco, NY
              Died: Still Alive

              Publisher of New Yorrk Times: 1992 - present (2012)


              Arthur Ochs Sulzberger, Sr.---AKA Punch Sulzberger

              Born: February 5, 1926, NYC
              Died: September 29, 2012, Manhattan, NY, age 86,---d. at home after a long illness.

              New York Newspaper Publisher;
              Manhattan, NY, 4-year old, (June 10, 1930 census)
              Manhattan, NY, 14-year old, (April 22, 1940 census)
              Publisher of New York Times: 1963 - 1992

              Father Arthur Hays Sulzberger, born New York, September 12, 1891, died December 11, 1968; Mother: Iphigene Ochs Sulzberger, born Ohio, around 1893; Wife: Barbara Winslow Grant; Arthur married Barbara July 2, 1948, divorced her 1956; Wife 2: Carol Fox Fuhrman. Arthur married Carol December 19, 1956.

              Wikipedia---New York Times' obituary, September 29, 2012
              He was born on February 5, 1926 in New York City to Arthur Hays Sulzberger. Sulzberger graduated from the Loomis Institute and then enlisted into the United States Marine Corps during World War II serving from 1944 to 1946, in the Pacific Theater. He earned a B.A. degree in English and History in 1951 at Columbia University. As a Marine Forces Reserve he was recalled to active duty during the Korean War. Following completion of officer training, he saw duty in Korea and then in Washington, D.C., before being inactivated.

              He became publisher of The Times in 1963, after the death of his brother-in-law, Orvil Dryfoos. In the 1960s Sulzberger built a large news-gathering staff at The Times, and was publisher when the newspaper won a Pulitzer Prize in 1972 for publishing The Pentagon Papers. His son Arthur Ochs Sulzberger Jr. succeeded him as the newspaper's publisher in 1992. Sulzberger remained chairman of The New York Times Company until October 1997. In 2005, the Newspaper Association of America (NAA) honored Sulzberger with the Katharine Graham Lifetime Achievement Award.

              Sulzberger is known for his farseeing opinions on the effects of the internet on the media, having decided at an early stage that it would never provide any serious competition to newspapers and making major business investments based on that insight. The current financial position of the New York Times group may be largely attributed to this strategic vision.

              Personally, later in life he married Allison Cowles, part of the Cowles family which owns The Spokesman-Review of Spokane, Wash., in 1996.

              Sulzberger remained chairman of The New York Times Company until October 1997.
              In 2005, the Newspaper Association of America (NAA) honored Sulzberger with the Katharine Graham Lifetime Achievement Award.
              Sulzberger died at his home on September 29, 2012, after a long illness.
              excerpts from his New York Times' obituary, September 29, 2012.
              ARTHUR OCHS SULZBERGER, 1926 - 2012
              Publisher Who Transformed The Times for New Era

              Arthur Ochs Sulzberger, who guided The New York Times and its parent company through a long, sometimes turbulent period of expansion and change on a scale not seen since the newspaper’s founding in 1851, died early Saturday at his home in Southampton, N.Y. He was 86.

              His death, after a long illness, was announced by his family.

              Mr. Sulzberger’s tenure, as publisher of the newspaper and as chairman and chief executive of The New York Times Company, reached across 34 years, from the heyday of postwar America to the twilight of the 20th century, from the era of hot lead and Linotype machines to the birth of the digital world.

              The paper he took over as publisher in 1963 was the paper it had been for decades: respected and influential, often setting the national agenda. But it was also in precarious financial condition and somewhat insular, having been a tightly held family operation since 1896, when it was bought by his grandfather Adolph S. Ochs.

              By the 1990s, when Mr. Sulzberger passed the reins to his son, Arthur Sulzberger Jr., first as publisher in 1992 and then as chairman in 1997, the enterprise had been transformed. The Times was now national in scope, distributed from coast to coast, and it had become the heart of a diversified, multibillion-dollar media operation that came to encompass newspapers, magazines, television and radio stations and online ventures.

              The expansion reflected Mr. Sulzberger’s belief that a news organization, above all, had to be profitable if it hoped to maintain a vibrant, independent voice. As John F. Akers, a retired chairman of I.B.M. and for many years a Times Company board member, put it, “Making money so that you could continue to do good journalism was always a fundamental part of the thinking.”

              On Saturday, President Obama praised Mr. Sulzberger as “a firm believer in the importance of a free and independent press, one that isn’t afraid to seek the truth, hold those in power accountable and tell the stories that need to be told.”

              Mr. Sulzberger’s insistence on independence was shown in his decision in 1971 to publish a secret government history of the Vietnam War known as the Pentagon Papers. It was a defining moment for him and, in the view of many journalists and historians, his finest.

              In thousands of pages, this highly classified archive detailed Washington’s legacy of deceit and evasion as it stumbled through an unpopular war. When the Pentagon Papers were divulged in a series of articles in June 1971, an embarrassed Nixon administration demanded that the series be stopped immediately, citing national security considerations. The Times refused, on First Amendment grounds, and won its case in the United States Supreme Court in a landmark ruling on press freedom.

              Mr. Sulzberger reshaped The Times. In the mid-1970s, another financially difficult period in which he might have chosen to retrench, he expanded the paper to four sections from two, creating separate sections for metropolitan and business news and introducing new ones oriented toward consumers.

              They were a gamble, begun in the hope of attracting new readers, especially women, and advertisers.

              Some critics dismissed the feature sections as unworthy of a serious newspaper. But the sections — SportsMonday, Science Times, Living, Home and Weekend — were an instant success, without compromising the paper’s hard-news core. They were widely imitated.

              Over the next two decades, a billion-dollar investment in new printing facilities made still more innovations possible, among them a national edition, special regional editions and the daily use of color photos and graphics.

              “Adolph Ochs is remembered as the one who founded this great enterprise,” Richard L. Gelb, a longtime member of the Times board, said in 1997, when Mr. Sulzberger stepped down as chairman. “Arthur Ochs Sulzberger will be remembered as the one who secured it, renewed it and lifted it to ever-higher levels of achievement.”

              Even while the enterprise was put on a secure financial footing, ultimate control never passed from the Sulzberger family. It managed to avoid the internal strife and jealousies that tore apart other newspaper dynasties and traumatized their companies.

              At Mr. Sulzberger’s death, The Times was being run by a fourth generation of his family, a rarity in an age when the management of most American newspapers is determined by distant corporate boards. A family trust, unaffected by his death, guarantees continued control by Adolph Ochs’s descendants.

              Arthur Hays Sulzberger

              Born: September 12, 1891, New York, NY
              Died: December 11, 1968, New York, NY, age 77

              New York Newspaper Publisher;
              Manhattan, NY, 8-year old, (June 6, 1900 census)
              (1910 census)
              Manhattan, NY, importer, (June 1, 1915 New York State census)
              Manhattan, NY, newspaper journalist, (January 7, 1920 census)
              Manhattan, NY, Executor, newspaper, (June 10, 1930 census)
              Manhattan, NY, Executive, Publisher of New York Times, (April 22, 1940 census)
              Publisher of New York Times: 1935 - 1961

              Father: Cyrus L., born Pennsylvania, April, 1861; Mother: Rachel Peixotto, born New York, May, 1863; Wife: Iphigen, born Ohio, around 1893; Daughter: Marian E., born New York, around 1919; Daughter: Ruth R., born New York, around 1921; Daughter: Judith P., born New York, around 1924; Son: Arthur O., born New York, around 1926;

              A giant of American newspaper publishing, Arthur H. Sulzberger oversaw the growth of the New York Times in size and prestige in the mid-twentieth century. It was on his watch as publisher and president from 1935 to 1961 that daily circulation rose from 465,000 to 713,000 and Sunday circulation from 745,000 to 1.4 million. Over that same period, the staff more than doubled, reaching 5,200; advertising linage grew from 19 million to 62 million column inches per year, and gross income increased almost sevenfold, reaching 117 million dollars. Sulzberger joined the Times in 1918, a year after he wed Iphigene Ochs (Barnard 1914), the only child of publisher Adolph Ochs. He served the newspaper in various capacities and assumed company leadership after his father-in-law's death in 1935. It was Sulzberger who bought radio station WQXR, twice expanded the newspaper's presses, printed editions in Europe and California, and pushed for the development of a superior method of transmitting photographs by wire. Throughout his time as publisher, he was a prominent advocate for democracy and freedom of the press, abroad and at home. With Iphigene's assistance, he also secured the family's control of the newspaper for years to come: He was succeeded as publisher first by a son-in-law, Orvil Dryfoos, in 1961, and then two years later by his son Arthur Ochs Sulzberger (Columbia College 1951).

              Sulzberger graduated from Columbia College in 1913, and together with Iphigene would prove a longtime patron of both Columbia and Barnard. In 1929, he founded Columbia's original Jewish Advisory Board, and served on the board of what became Columbia-Barnard Hillel for many years. He served as a University trustee from 1944 to 1959, and today is remembered with a floor at the journalism school. Iphigene Sulzberger, too, served as a trustee for many years, at Barnard, helping to raise money to build Lehman Hall and Wollman Library. Barnard's Sulzberger Hall honors her.

              Adolph Simon Ochs---AKA Adolf Ochs

              Born: March 12, 1858, Cincinnati, OH
              Died: April 8, 1935, NYC, age 77,---d. during visit to Chattanooga, TN

              New York Newspaper Publisher;
              Cincinnati, OH, 2-year old, (June 18, 1860 census)
              Chattanooga, TN, journalist, (June , 1880 census)
              Manhattan, NY, newspaper publisher, (June 11, 1900 census)
              Manhattan, NY, newspaper journalist, (April 19, 1910 census)
              Manhattan, NY, newspaper publisher, (January 6, 1920 census)
              Publisher of New York Times, 1896 - 1935

              Father: Julius, born Bavaria (Prussia) (Germany), around 1828 (newspaper manager); Mother: Bertha Levy, born Bavaria (Germany), around 1842; Wife 1: Iphigene M., born Ohio, May, 1860; Daughter: Iphigene B., born Ohio, September, 1892; Wife 2: Effie W., born Ohio, around 1862;

              Adolph Ochs, the son of Jewish immigrants from Germany, was born in Cincinnati, Ohio, on 12th March, 1858. He worked as a compositor on the Louisville Courier-Journal before buying a controlling interest in the Chattanooga Times in July, 1878. This became one of the most successful newspapers in the South and by 1892 was making a profit of $25,000 a year from the venture.

              Ochs purchased the New York Times in 1896. It was no longer the force it was and now had the smallest circulation of the city's eight morning daily newspapers. Ochs announced to his readers that: "It will be my earnest aim that the New York Times give the news, all the news, in concise and attractive form".

              Ochs also cut the price of the New York Times from three cents to one cent, and attracted readers from the tabloid press. However, he made it clear he had no intention of competing with the unscrupulous newspapers by declaring on his front-page: "All the News That's Fit to Print". The strategy was successful and circulation jumped from 25,000 in 1898 to 100,000 in 1901.

              The newspaper continued to prosper under Ochs control and by 1921 circulation had reached 330,000 during the week and 500,000 on Sunday.

              In 1904, Ochs moved the New York Times to a newly-built building on Longacre Square in Manhattan, which the City of New York then renamed as Times Square. On New Year's Eve 1904, he had pyrotechnists illuminate his new building at One Times Square with a fireworks show from street level.

              On August 18, 1921, the 25th anniversary of reorganization, the staff of The New York Times numbered 1,885. It was classed as an independent Democratic publication, and consistently opposed William Jennings Bryan in his presidential campaigns. By its fairness in the presentation of news, editorial moderation and ample foreign service, it secured a high place in American journalism, becoming widely read and influential throughout the United States.
              Last edited by Bill Burgess; 06-15-2013, 06:05 PM.


              • Chicago Tribune Publishers:

                Robert Rutherford McCormick

                Born: July 30, 1880, Chicago, IL
                Died: April 1, 1955, Wheaton, IL, age 74,---d.

                Chicago Newspaper Publisher;
                Chicago, IL, salesman, (June, 1900 census)
                Shields, IL, President of Chicago Times, (January 23, 1920 census)
                Chicago, IL, newspaper editor, (April 19, 1930 census)
                DuPage, IL, newspaper editor, newspaper publishing, (May 13, 1940 census)

                Publisher of Chicago Tribune, 1925 - 1955; Was its President, 1911 - 1925

                Father: Robert, born Virginia, May, 1858; Mother: Catherine: born Illinois, around April, 1860; Wife: Anna, born Kansas, around 1877;

                Robert R. McCormick, in full Robert Rutherford McCormick (born July 30, 1880, Chicago, Ill., U.S.—died April 1, 1955, Wheaton, Ill.), American newspaper editor and publisher, popularly known as Colonel McCormick, whose idiosyncratic editorials made him the personification of conservative journalism in the United States. Under his direction the Chicago Tribune achieved the largest circulation among American standard-sized newspapers and led the world in newspaper advertising revenue.

                Chesser M. Campbell

                Born: December 12, 1897, Sault ste. Marie, Michigan
                Died: July 11, 1960, Chicago, IL, age 62,---d. in his sleep while on a fishing vacation in Baie Comeau, Quebec.

                Chicago Newspaper Publisher;
                Sault Sainte Marie, MI, 2-year old, (June 1, 1900 census)
                Sault St. Marie, MI, 12-year old, (April 29, 1910 census)
                Sault Sainte Marie, MI, 22-year old, (January 6, 1920 census)
                Evanston, IL, advertising, newspaper, (April 19, 1930 census)
                New Trier, IL, advertising manager, newspaper, (1940 census)
                Chicago Tribune publisher, 1955 - 1960

                Father: Bryon C., born Canada, May, 1860; Mother: Dinah, born Canada, March, 1867; Wife: Hallie C., born Kansas, around 1900; Daughter: Judith A., born Illinois, around 1929; Son: Bryon, born Illinois, around 1934;

                Chesser was with the Tribune since 1921, when he started as subscription solicitor for the Paris, France edition. He was successively a classifired ad salesman, general advertising manager for the Tribune's eastern division, classsified ad manager in Chicago, and assistant advertising manager.

                He was Tribune advertising manager from 1935 to 1949 and was simultaneously manager of advertising for Tribune-owned radio station WGN.

                He became treasurer on the Tribune in 1946, vice president in 1951, and president and publisher in 1955.

                January 1, 1947.
                Harold F. Grumhaus

                Born: April 19, 1903, Naperville, IL
                Died: May 29, 1999, Naples, FL, age 96,

                Chicago Newspaper Publisher;
                Lisle, IL, 7-year old, (April 27, 1910 census)
                Lisle, IL, 16-year old, (January 19, 1920 census)
                Downers Grove, IL, Assistant manager, Building Materal, (April 7, 1930 census)
                Hinsdale, IL, Insurance buyer, Newspaper & publishing, (April 17, 1940 census)
                Chicago Tribune publisher, 1969 - 1973

                Father: Henry R., born Germany, around 1876; Mother: Adeline R., born Illinois, around 1881; Wife: Helen D., born Illinois, around 1907; Son: Peter D., born Illinois, around 1933; Son: David D., Illinois, around 1936;

                Harold Grumhaus
                Served 4 Decades With Tribune Co.
                May 31, 1999|By Patrick T. Reardon, Tribune Staff Writer.
                During his four-decade career at the Chicago Tribune and Tribune Co., Harold F. Grumhaus, who died Saturday in his home in Naples, Fla., at age 96, found himself straddling two eras.

                The changes could be exhilarating and unsettling.

                A dapper man who was an expert on production, Mr. Grumhaus had been a trusted aide of the Tribune's legendary editor and publisher Col. Robert R. McCormick. But, in the wake of the Colonel's death in 1955, he spearheaded a complete restructuring of the company to bring it in tune with modern management and financial practices.

                Then, upon being named Tribune publisher in 1969, Mr. Grumhaus, a man who had had little to do with the editorial side of the newspaper, became a staunch apostle for the 1st Amendment guarantees of a free press and a strong advocate of journalistic fairness.

                "His favorite text was, `Tell it like it is.' It was his mantra," Clayton Kirkpatrick, the Tribune editor in those years, said in a recent interview.

                Nonetheless, Mr. Grumhaus, who in his career held virtually every top executive position at the Tribune and Tribune Co., including chairman and chief executive officer, felt comfortable with the Tribune's rock-ribbed Republican partisanship under the Colonel and his immediate successors.

                So, when Kirkpatrick moved the Tribune more to the political center and sharply toned down its partisanship, Mr. Grumhaus found it disquieting. And when, in May 1974, at the height of the Watergate controversy, Tribune editors called for the resignation of President Richard Nixon, Mr. Grumhaus was stunned.

                "He couldn't believe that the people he hired to work at the Tribune would do this to Nixon," Kirkpatrick said.

                Don H. Reuben, who worked closely with Mr. Grumhaus as the Tribune's attorney, said Mr. Grumhaus was having his own qualms about Nixon at the time, but, "He didn't want to be the paper that pushed Nixon out of the White House."

                Mr. Grumhaus, a former resident of Hinsdale and Lake Forest, was one of a line of production experts who have run the Tribune during most of its 152 years.

                That line began with Joseph Medill and Medill's grandson, McCormick, who, one after the other, operated the newspaper for nearly a century. It continued with Mr. Grumhaus and then, in the mid-1970s, with his protege from the production department, Stanton R. Cook.

                "He didn't shirk an assignment ever that I saw," Cook said. "He set a wonderful example for all of us who worked with him.

                "He was just action-oriented. He wanted to get the job done and done right."

                Mr. Grumhaus, who was born in Naperville on April 19, 1903, graduated from Downers Grove High School and the University of Illinois at Urbana-Champaign.

                In 1928, while working at Celotex Corp., a building supplies company, he married Helen Royall Dean of Hinsdale, daughter of Samuel E. Dean, founder of Dean Foods Co. Six years later, he joined the Tribune organization as the head of the insurance department for the newspaper and for Tribune Co.'s subsidiaries in Canada.

                In July 1941, Mr. Grumhaus was named the Tribune's assistant production manager and placed in charge of labor relations. It was a sensitive post that became one of the most important at the Tribune when, in the fall of 1947, the International Typographical Union, or ITU, was engaging in work slowdowns. The union ultimately struck.

                At the time, McCormick also was building a nine-story annex to the north side of Tribune Tower to house studios for his new WGN television station as well as new presses for the newspaper, and he had put Mr. Grumhaus in charge, despite his labor expert's lack of an engineering or architecture background.

                "I can't build that building," Mr. Grumhaus initially told McCormick's business manager. "I don't know a blueprint from a sheet of music."

                Besides, his workweek was filled with carrying out his already assigned duties.

                The solution, the message came back to Mr. Grumhaus from McCormick, was simple: He could work Saturdays. And, so, every Saturday morning, Mr. Grumhaus and the Colonel met to discuss and make decisions about the construction project.

                During that period Mr. Grumhaus also was involved peripherally with the most famous headline in Tribune history--"one bloop that people never stop talking about," as Mr. Grumhaus once described it.

                Because of the printers strike and the cumbersome substitute printing process, the deadlines for the Nov. 3, 1948, edition of the Tribune, containing returns from the presidential election race between incumbent Democrat Harry S Truman and Republican Thomas Dewey, were much earlier than usual.

                That did not seem to be a problem for the still staunchly Republican Tribune, whose reporters and editors were certain of a Dewey victory; so certain that even though few results were known by deadline time on election night, they headlined the early editions of the paper: "DEWEY DEFEATS TRUMAN."

                Mr. Grumhaus was in the composing room as those first editions were about to be printed when he received a call from his wife, who was at a local Republican gathering where fears of a Truman upset were high. Told that Tribune reporters were still predicting a Dewey victory, Helen Grumhaus said, "You must be talking to the wrong people."

                And it was true, as the editors and reporters soon learned. A new headline eventually was substituted, but not before 150,000 copies with the erroneous one had been sent out on trains to the far corners of the Midwest.

                In 1955, shortly after McCormick's death, Grumhaus was named production manager. Five years later, he was appointed business manager and was authorized by Howard Wood, the new Tribune president, to devise a corporate reorganization plan.

                The reorganization also included a reincorporation of the Chicago Tribune and Tribune Co. and a restructuring of corporate relationships that set the stage for the company to go public in 1983.

                Mr. Grumhaus, who was named general manager of the Tribune in 1964, became president of Tribune Co. in 1966 and president of the Chicago Tribune Co., a subsidiary, a year later. He was appointed the newspaper's publisher in 1969, and he took on added responsibilities as the chairman and chief executive officer of Tribune Co. and Chicago Tribune Co. in 1971.

                After nearly four decades of working for the Tribune, Grumhaus passed the publisher's torch to Cook in April 1973, and he relinquished the chairman posts to Cook a year later. In 1976, he retired as a director of Tribune Co. and chairman of its executive committee.

                Mr. Grumhaus was an active civic leader, serving as a director for the Rehabilitation Institute of Chicago and chairman of the Mid-American Chapter of the Red Cross. He was a life trustee at Northwestern University and the Chicago Museum of Science and Industry. In 1973, he was elected Chicagoan of the year by the Chicago Boys Clubs.

                In retirement, Mr. Grumhaus and his wife, Helen, moved to Naples, Fla. She died there in 1984.

                Four years later, Mr. Grumhaus married Margaret Austin Rodgers of Naples.

                In addition to his second wife, Mr. Grumhaus is survived by a son, David; a sister, Evelyn Parker; eight grandchildren; and 12 great-grandchildren. He also is survived by his second wife's three children: David Rodgers, Sally Rodgers Cole and Ann Rodgers Loeffler.

                A mid-July memorial service in Lake Forest is being planned.
                Last edited by Bill Burgess; 06-09-2013, 07:04 PM.


                • Los Angeles Times' Publishers:

                  Harrison Gray Otis

                  Born: February 10, 1837, Marietta, OH
                  Died: July 30, 1917, Los Angeles, CA, age 79

                  Los Angeles Newspaper publisher;
                  Union, OH, 14-year old, (September 4, 1850 census)
                  Washington, DC, Printer, (June 30, 1870 census)
                  Santa Barbara, CA, Committee to Alaska, (June 14, 1880 census)
                  Los Angeles, CA, journalist, (June 1, 1900 census)
                  Los Angeles, CA, Newspaper publisher, (April 16, 1910 census)
                  Los Angeles Times president / general manager, 1882 - 1917

                  Father: Stephen, born Connecticutt, around 1784; Mother: Sarah, born Nova Scotia, Canada, around 1798; Wife: Eliza Ann, born New Hampshire, around 1838; Daughter: Beulah L., born Ohio, around 1865; Daughter: Eliza, born Washington, DC, around 1866;

                  Harrison Gray Otis (1837–1917) was the president and general manager of the Times-Mirror Company, publisher of the Los Angeles Times.

                  Early life
                  Otis was born near Marietta, Ohio, on February 10, 1837, the son of Stephen and Sara Otis. His father was from Vermont and his mother, a native of Nova Scotia, Canada, came to Ohio from Boston, Massachusetts, with her family. The young Otis received schooling until he was fourteen, when he became a printer's apprentice.

                  Otis and Eliza Ann Wetherby were married in Lowell, Ohio, on September 11, 1859, and they had three daughters, Lillian Otis McPherson, Marian Otis Chandler, who was secretary of Times-Mirror, and Mabel Otis Booth.
                  He was a Kentucky delegate to the Republican National Convention that nominated Abraham Lincoln for president in 1860. At the outbreak of the Civil War in 1861, he left his job as a compositor in the office of the Louisville Journal to volunteer as a private for the Union army. Otis fought in the 23rd Ohio Infantry. He was promoted through the ranks and was made on officer, a lieutenant, in November 1862 and left the Army in July 1865 as a captain.

                  He was wounded twice in battle, was "twice breveted for gallant and meritorious conduct" and was promoted seven times.

                  After the war, Otis was Official Reporter of the Ohio House of Representatives, then moved to Washington, D.C., where he was a government official, correspondent and editor. In 1876, he and his family moved to Santa Barbara, California, which had a population then of about 3,000, and he purchased a local newspaper, the Santa Barbara Press, from C.W. Hollister, effective March 11 of that year. He gave up journalism temporarily in 1879 when he was offered the post of chief government agent or special treasury agent of the Northern Seal Islands, now known as the Pribilof Islands, in the Pacific Ocean off the coast of the newly acquired territory of Alaska. He left that position in 1881 to return to Santa Barbara.

                  Otis was editing his newspaper there when he was went to Los Angeles — a larger city with a population of some 12,500 — and agreed with the firm of Yarnell, Caystile & Mathes to take over editorial responsibilities at the Los Angeles Daily Times, now the Los Angeles Times. Beginning August 1, 1882, he was to "have the editorial conduct of the Daily Times and Weekly Mirror," according to an announcement in the Times. Later the company was named Times-Mirror, and on April 6, 1886, it was reorganized, with Albert McFarland and W.A. Spalding as owners and Otis as president and general manager. That was Otis's official title at the time of his death in 1917. The Times story about his demise noted that the Times-Mirror Company was "publishers of the Los Angeles Daily Times." The article called Otis the "principal owner" of the newspaper but never referred to him as publisher. Eleven years earlier, however the Associated Press had called him "publisher of the Los Angeles Times."

                  Otis statue in MacArthur Park
                  When the Spanish-American War broke out in 1898, Otis asked President William McKinley for an appointment as Assistant Secretary of War. But Secretary of War Russell A. Alger did not want the conservative Otis serving under him. Otis thereupon again volunteered for the Army and was appointed brigadier general of volunteers. He served in the Philippines. He did not see any action against the Spanish, but commanded the 1st Brigade, 2nd Division, VIII Corps during the Philippine-American War.

                  Otis was known for his conservative political views, which were reflected in the paper. His home was one of three buildings that were targeted in the 1910 Los Angeles Times bombing. During his time as publisher of the Times Otis is known for coining the phrase "You are either with me, or against me."

                  His support for his adopted city was instrumental in the growth of the city. He was a member of a group of investors who bought land in the San Fernando Valley based on inside knowledge that the Los Angeles Aqueduct would soon irrigate it.

                  He died on July 30, 1917 at the home of his son-in-law, Harry Chandler.

                  Harry Chandler

                  Born: May 17, 1864, Landaff, NH
                  Died: September 23, 1944, Los Angeles, CA, age 80,---d. heart atttack at Good Samaritan Hospital.

                  Los Angeles Newspaper Publisher;
                  Landaff, NH, 6-year old, (July 13, 1870 census)
                  Lisbon, NH, 16-year old, (June 1, 1880 census)
                  Los Angeles, CA, Business Manager, Newspaper, (June 2, 1900 census)
                  Los Angeles, CA, Manager, Daily newspaper, (April 22, 1910 census)
                  Los Angeles, CA, Manager, newspaper, (January 19, 1920 census)
                  Los Angeles, CA, Newspaper, Publisher, (April 19, 1930 census)
                  Los Angeles, CA, Newspaper, publisher, (April 12, 1940 census)
                  Los Angeles Times publisher, 1917 - 1944

                  Father: Moses K., born New Hampshire, around 1836; Mother: Emma, born New Hampshire, around 1844; Wife: Marion Otis., born Ohio, July, 1866; Daughter: Franciska, born California, April, 1890; Daughter: Alice May, born California, July, 1892; Daughter: Constance, born California, March, 1896; Daughter: Ruth, born California, October, 1897; Son: Norman, born Los Angeles, CA, September 14, 1899; Son: Harrison, born California, around 1903; Daughter: Helen, born California, around 1907; Son: Phillip, born California, around 1907;

                  Harry Chandler (May 17, 1864 – September 23, 1944) was an American newspaper publisher and investor who became owner of the largest real estate empire in the U.S.

                  Born in Landaff, New Hampshire, Chandler attended Dartmouth College. On a dare, he jumped into a vat of starch that had frozen over during winter, which led to severe pneumonia. He withdrew from Dartmouth and moved to Los Angeles for his health.

                  In Los Angeles, while working in the fruit fields, he started a small delivery company that soon became responsible for also delivering many of the city’s morning newspapers, which put him in contact with Los Angeles Times publisher Harrison Gray Otis. Otis liked this entrepreneurial young man and hired him as the Times’ general manager. Harry’s first wife had died in childbirth and he went on to marry Otis’s daughter, Marian Otis. Upon Otis’s death in 1917, Harry took over the reins as publisher of the Times, transforming it into the leading newspaper in the West and at times the most successful: for three straight years in the 1920s, under his leadership, the Times led all other American newspapers in advertising space and amount of classified ads.

                  Much of his boundless energy and dreams were however directed to transforming Los Angeles. As a community builder and large-scale real estate speculator, he became arguably the leading citizen of Los Angeles in the first half of the 20th century. Chandler was directly involved with helping to found the following: the Los Angeles Coliseum (and bringing the 1932 Summer Olympics to L.A.), the Biltmore Hotel, the Douglas Aircraft Company, the Hollywood Bowl, The Ambassador Hotel, the California Institute of Technology (Caltech), the Automobile Club of Southern California, KHJ radio station, Trans World Airlines, the San Pedro Harbor, the Los Angeles Athletic Club, the California Club, The Pacific Electric Cars, the Los Angeles Art Association, the Santa Anita Park racetrack, the Los Angeles Steamship Company, the Ahwahnee Hotel in Yosemite National Park, and the restoration of downtown’s Olvera Street and Chinatown.

                  As a real estate investor, he was a partner in syndicates that owned and developed much of the San Fernando Valley, as well as the Hollywood Hills (Hollywoodland). The Hollywoodland sign was used to promote the development. Chandler's other real estate projects included Mulholland Drive, much of Dana Point, the Tejon Ranch (281,000 acres (1,140 km²) in Southern California), the Vermejo Park Ranch (340,000 acres (1,400 km²) in New Mexico), and the C&M ranch (832,000 acres (3,370 km²) in northern Baja, Mexico). At one point these investments made him the largest private landowner in the U.S., while at the same time, he was an officer or director in thirty-five California corporations, including oil, shipping, and banking.

                  Harry Chandler was a notable eugenicist during his time as President of the Los Angeles Times, and was a member of the Human Betterment Foundation, an organization headed by Ezra Gosney.
                  He and Marian had eight children;, his oldest son, Norman, followed him as publisher of the Times.

                  Harry Chandler died on September 23, 1944 from a heart attack. He and Marian are buried at Hollywood Forever Cemetery on Santa Monica Boulevard. Harrison Gray Otis's memorial is nearby.
                  Chandler Boulevard, a major street in the San Fernando Valley, is named for Harry Chandler.

                  City Politics
                  Chandler used the influence of his newspaper in efforts to sway political decisions, with mixed success. Chandler attempted to use his influence with the Los Angeles Police Department to ensure that Thad Brown was named the next chief of police. His efforts were foiled, however, when a commissioner thought to be under Chandler's control died shortly before the vote. Instead, William Parker was selected.

                  Norman Chandler

                  Born: September 14, 1899, Los Angeles, CA
                  Died: October 20, 1973, Los Angeles, CA, age 74

                  Los Angeles Newspaper Publisher;
                  Los Angeles, CA, (June 2, 1900 census)
                  Los Angeles, CA, 10-year old, (April 22, 1910 census)
                  Los Angeles, CA, 20-year old, (January 19, 1920 census)
                  Los Angeles, CA, Newspaper, Assistant Publisher, (April 11, 1930 census)
                  Los Angeles, CA, manager, daily newspaper, (April 3, 1940 census)
                  Los Angeles Times publisher, 1945 - 1960

                  Father: Harry, born New Hampshire, May 17, 1864; Mother: Marian Otis, born Ohio, July, 1866; Wife: Dorothy B., born Illinois, around 1902; Daughter: Camille, born California, around 1926; Son: Otis, born California, around 1928;

                  Norman Chandler (September 14, 1899 - October 20, 1973, both Los Angeles, California) was the publisher of The Los Angeles Times from 1945 to 1960, and largely responsible for the success of the newspaper.

                  Chandler attended Stanford, where he was a member of Delta Kappa Epsilon fraternity (Sigma Rho chapter).

                  The Los Angeles Times
                  After dropping out of Stanford, Chandler started working at the newspaper as a secretary to his father, Harry Chandler, who had been its publisher since 1917. Norman Chandler became general manager in 1936, president in 1941 and at his father’s death in 1944, the third editor of the newspaper.

                  The Times prospered under Chandler, and gained regional, as well as national, prominence. In 1947 it became the largest-circulation newspaper in Los Angeles, and in 1961 the Sunday paper had a circulation of more than one million. Chandler retired as publisher in 1960, leaving the job to his son Otis Chandler, but remained as chairman of the board from 1961-1968.

                  Civic Benefactor
                  He funded the construction of the Hollywood Palladium at a cost of $1.6 million in 1940. His wife, Dorothy Buffum Chandler, led Los Angeles' cultural revitalization in the 50s and 60s, first with the restoration of the Hollywood Bowl, then with the construction of the Los Angeles Music Center (the Dorothy Chandler Pavilion, Mark Taper Forum and the Ahmanson Theatre).

                  Otis P. Chandler

                  Born: November 23, 1927, Los Angeles, CA
                  Died: February 27, 2006, Ojai, CA, age 78

                  Los Angeles Newspaper Publisher;
                  Los Angeles, CA, 2.5-year old, (April 11, 1930 census)
                  Los Angeles, CA, 12-year old, (April 3, 1940 census)
                  Los Angeles Times publisher, 1960 - 1980

                  Father: Norman Chandler, born California, around 1900; Mother: Dorothy Mae Buffum, born Illinois, May 19, 1901, died July 6, 1997; Wife: Marilyn Janet Brant, born June 18, 1951, divorced.

                  Otis Chandler (November 23, 1927 – February 27, 2006) was the publisher of the Los Angeles Times between 1960 and 1980, leading a large expansion of the newspaper and its ambitions. He was the fourth and final member of the Chandler family to hold the paper's top position.

                  Chandler made improvement of the paper's quality a top priority, succeeding in raising the product's reputation, as well as its profit margins. "No publisher in America improved a paper so quickly on so grand a scale, took a paper that was marginal in qualities and brought it to excellence as Otis Chandler did," journalist David Halberstam wrote in his history of the company.

                  Family pedigree
                  Chandler's family owned a stake in the newspaper since his great-grandfather Harrison Gray Otis joined the company in 1882, the year after the Los Angeles Daily Times began publication. He was the son of Norman Chandler, his predecessor as publisher, and Dorothy Buffum Chandler, a patron of the arts and a Regent of the University of California.

                  Chandler was raised to share his family's distaste for labor unions, a tradition that favored the family's financial interests. As a child, each year his parents held a memorial for the 1910 Los Angeles Times bombing, linked to political agitators, that killed 20 Times workers. "I was raised to hate the unions," Chandler said.

                  "Oats" was Chandler's nickname within the family.
                  Times editorial page editor Anthony Day observed that Chandler "had been raised to be a prince".

                  Desire for respect
                  Throughout his life, Chandler complained that his family was not properly respected by East Coast elites. About attending an exclusive East Coast boarding school, he said, "Nobody there had ever heard of the Chandlers. I was strictly a tall, skinny blond kid from California". Later in life, Chandler said his motivation to invest in The Times' quality could be attributed, at least in part, to his desire to combat the East Coast opinion that, "The Times was regarded as a bad newspaper from a hick town". Chandler attributed his pursuit of solo athletics like shotputting and weightlifting to the same sources, saying, "No one could say that the team carried me or that the coach put me in because my name was Chandler".


                  Chandler was raised on a 10-acre (40,000 m2) citrus ranch in Sierra Madre owned by his parents. Despite his family's wealth, Chandler's father insisted that he perform field labor and did not spoil him with gifts. There Chandler spent much of his time alone, later in life unable to name a single childhood friend.

                  Education and athletics
                  Chandler first attended the Polytechnic School in Pasadena, often making his commute by bicycle. Later he would briefly attend the Cate School boarding school in Carpinteria before his parents elected to send him east to attend the esteemed Phillips Academy in Andover, Massachusetts. At the time he enrolled at Phillips, Chandler weighed 155 pounds. As a student he competed in basketball, soccer, the high jump, running and weightlifting. By the time of graduation, he weighed 200 pounds.

                  Chandler enrolled at his parents' alma mater, Stanford University, in 1946. Like his father, he was a member of Delta Kappa Epsilon fraternity (Sigma Rho chapter). At Stanford he was a successful shot putter. He broke the freshman school record with a toss of 48 feet (15 m), 761/47 inches. After bulking up to 6-foot (1.8 m), 3 inches and 220 pounds, he won the Pacific Coast Conference title and finished second in the nation during his senior year with a toss of 57 feet (17 m), 63/47 of an inch while serving as his team's captain. As a weightlifter, Chandler finished third in the nation competing in the heavyweight division.

                  Only a sprained wrist kept him from competing as a shotputter for the United States in the 1952 Summer Olympics.

                  Early adulthood
                  After graduation, Chandler tried to enroll in an Air Force training program, but was turned down because he was too large to fit in the cockpit of a jet. Instead, he spent 1951 to 1953 in the Air Force's ground service, as a co-captain of the track team and supervisor of athletics and drama at Camp Stoneman in Pittsburg, California.

                  On his 23rd birthday, Chandler proposed to his college sweetheart, Marilyn Brant, on the seventh hole of the Pebble Beach golf course. Their first child was a boy named Norman after Chandler's father.

                  Preparation for power
                  Chandler visited The Times frequently as a child, sliding down chutes that were used to drop papers to delivery trucks. While in college, he sometimes worked summers at the paper, most often moving printing plates and other heavy equipment. Despite that, Chandler did not envision journalism as a career during his youth; instead, he often said he would like to become a doctor. After leaving the Air Force in 1953, he had little direction for his career. When he arrived at his parents' home with his wife and first child, his father presented him with credentials for a seven-year executive training program at The Times. He started work right away as a pressroom apprentice on the graveyard shift. The pay was $48 a week. His father made sure that Chandler experienced work in all sections of the organization, assigning him to jobs in the industrial production of the paper, business management, clerical administration, and the newsgathering operation.

                  Professional career
                  In 1960, he became publisher of the Los Angeles Times. He quickly increased the budget of the paper, allowing it to expand its coverage. This coincided with the shift of the paper from an overtly political (and generally conservative) publication to a modern, nonpartisan daily report. Under Otis Chandler, The Times became a critically lauded newspaper.

                  When Chandler took the job, the paper had only two outside offices. During his tenure it would expand to 34 foreign and domestic bureaus.
                  In 1966 Chandler received the Elijah Parish Lovejoy Award as well as an honorary Doctor of Laws degree from Colby College.

                  Chandler retired from the position of publisher in 1980 at the age of 52 to become chairman of Times Mirror, reducing his involvement in the day-to-day operations of the company. The decision stunned the staff and outside observers, many of whom expected him to serve much longer.

                  He handed control of the paper to people outside the family in the mid-1980s and threw himself into other interests such as the Chandler Vintage Museum of Transportation and Wildlife in Oxnard, California, which he founded in 1987 (although it was rarely open to the public).

                  Chandler reentered the public eye in 1999 when he publicly criticized the LA Times for creating a special issue of its Sunday magazine dedicated to the new Staples Center in downtown LA when the paper shared a financial interest in the property. The paper's Sunday magazine on October 10, 1999, was a special issue dedicated to the new Staples Center sports arena in downtown L.A., home to the Lakers, Clippers and Kings. Such special issues were financial windfalls for the Times, generating a record $2 million in ad revenue. But as one of the arena's 10 "founding partners", the paper had agreed to share the issue's ad revenue with the Staples Center without telling its reporters or readers about the fiscal arrangement. Chandler, who had retired 19 years prior, sent his message directly to reporters, to the dismay of the newspaper's management. His successors, he said, had been "unbelievably stupid" and caused "the most serious single threat to the future" of the paper his family had bought in 1882 for this dangerous compromise of the paper's objectivity.

                  He was not involved in negotiations by other members of the Chandler family to sell The Times to Tribune Company, a clear sign of how his influence had eroded. Regardless, Chandler welcomed the outcome, largely because of his dissatisfaction with the existing management of Times-Mirror.

                  Chandler died at his home in Ojai at the age of 78 due to the effects of Lewy body disease, seven months after his diagnosis. Chandler had had earlier problems with his health, suffering from prostate cancer in 1989 and a 1998 heart attack.

                  Throughout his life, Chandler was an enthusiastic athlete and thrillseeker, an image he actively cultivated. During his life, Chandler was featured on the cover of sporting magazines like Road & Track, Strength and Health, and Safari Club. When photographed for the cover of the literary magazine Atlantic Monthly he was depicted on a surfboard crafted from newspapers across a wave of dollar bills.

                  His son Mike was a race car driver in the CART Championship Car series. Otis enthusiastically supported Michael's racing career until a near-fatal crash while qualifying at Indianapolis in 1984.

                  Tom Johnson

                  Born: September 30, 1941, Macon, GA

                  Los Angeles Times publisher, 1980 - 1989

                  Wyatt Thomas ("Tom") Johnson is an American journalist and media executive, best known for serving as president of Cable News Network (CNN) during the 1990s and, before that, as publisher of the Los Angeles Times newspaper. In addition, Johnson is a long-time member of the Lyndon Baines Johnson Foundation board of trustees and a former member of the Rockefeller Foundation board of trustees.

                  Johnson was born in Macon, Georgia and graduated from Lanier High School. While in high school, he began working at the Macon Telegraph newspaper. He went on to earn a bachelor's degree from the University of Georgia's Henry W. Grady College of Journalism and Mass Communication and a master's from Harvard Business School, both of which were largely financed by his employers at the Telegraph. President Lyndon B. Johnson (no relation) tapped Johnson as a White House Fellow, but he accepted only after being encouraged by the Telegraph's publisher and assured he had no further obligation to the paper.

                  He worked in various positions in the Johnson administration and continued to work for the former President after he retired to Texas. As "Thinking Big" by Robert Gottlieb and Irene Wolf noted in 1977, “when Lyndon Johnson returned to Texas in 1969, he brought Tom Johnson along to serve as executive assistant in charge of LBJ’s Texas Broadcasting Company.”

                  The same book also revealed that in 1970 the then-30-year-old Tom Johnson was elected executive vice-president of LBJ’s Texas Broadcasting Company and “he joined the board of directors of the City National Bank of Austin, headed up LBJ’s Austin station KTBC, and participated in the town’s business-dominated civic groups."

                  The Austin TV station which Tom Johnson headed in the 1970s was profitable because LBJ “had friends in high places among those who controlled the broadcast industry,” according to a 1978 book by another former LBJ aide, Bobby Baker, titled "Wheeling And Dealing: Confessions of a Capitol Hill Operator". The same book also revealed that “it is no accident that Austin, TX, was for years the only city of its size with only one television station” and “LBJ demanded, and received, the opportunity to pick and choose programs for his monopoly station from among those offered by all three of the major networks.” "Wheeling And Dealing" also points out that “no other television station in America had such a unique and cozy arrangement” as the LBJ-owned KTBC station which Tom Johnson used to head for LBJ.

                  Los Angeles Times
                  After Lyndon Johnson's death, Tom Johnson again moved into journalism, eventually becoming publisher of the Dallas Times Herald in 1975. From there, he moved on to the Los Angeles Times, where he served as president and later publisher during a thirteen-year stint.

                  In 1990, Johnson moved from print to television, as CNN founder Ted Turner asked him to serve as the third president of the news channel. Johnson succeeded outgoing CNN president, Burt Reinhardt. Johnson's first year saw the outbreak of the Persian Gulf War, an event that helped place CNN firmly in the public consciousness. He ran CNN until his retirement in 2001, presiding over both triumphant and controversial moments in the history of the network.

                  Johnson later publicly revealed a long battle with depression that he was able to control with medication. Johnson had previously kept the condition private, though he told Turner when he was offered the CNN position.
                  Last edited by Bill Burgess; 06-09-2013, 04:29 PM.


                  • And now for some Managing Editors.

                    Carr Vattal Van Anda

                    Born: December 2, 1864, Georgetown, OH
                    Died: January 26, 1945, NYC, age 80,---d. heart attack

                    New York Managing Editor;
                    Attended Ohio University (Athens, OH), 1880 - 1882
                    New York Sun,
                    Cleveland Herald and Gazette, telegraph editor,
                    Cleveland Plain Dealer,
                    Cleveland Evening Argus,
                    Baltimore Sun, night editor, 1886 - 1888
                    New York Sun, night editor, 1888 - 1904
                    New York Times, night editor, January 1, 1893 - February 13, 1904, managing editor, February 14, 1904 - 1932
                    Village of Georgetown, OH, 6-year old, (July 7, 1870 census)
                    Wapakoneta, OH, 15-year old, (June 19, 1880 census)
                    NYC, night editor, (June 7, 1900 census)
                    NYC, newspaper editor, (April 15, 1910 census)
                    NYC, newspaper editor, (April 18, 1930 census)
                    NYC, no job listed, (April 4, 1940 census)

                    Father: Frederick Van Anda, born Virginia, May, 1834; Mother: Mariah Davis, born Virginia around 1837; Wife: Louise Shipman Drane, born Frankfort, KY, November 26, 1873, died February 17, 1942; Son: Paul Drane Van Anda, born March 30, 1899; Daughter: Blanche Van Anda, born 1877?, died January 28, 1945; Wife: Harriet L. Tupper; Carr married Harriet in 1885, died 1887.

                    "The Carr Van Anda Award is named after the former managing editor of the New York Times from 1904 to 1932 --a man who historians of journalism have called "the greatest managing editor who ever lived."

                    Carr Vattal Van Anda (December 2, 1864 – January 29, 1945) was the managing editor of The New York Times under Adolph Ochs, from 1904 to 1932.
                    Van Anda was born in Georgetown, Ohio to Frederick Van Anda and Mariah Davis. He moved to New York in order to become a journalist and editor. Beginning at the New York Sun he moved to the New York Times in 1893. Van Anda was an academic, studying astronomy and physics at Ohio University, and started in journalism at The Cleveland Herald and Gazette and later The Baltimore Sun before being picked up by Adolph Simon Ochs, who valued intelligent and accurate news reporting.

                    Van Anda gave to political and scientific news coverage the same zeal normally reserved for sports and celebrity. Fluent in hieroglyphics, he secured near-exclusive coverage of the opening of Tutankhamun's tomb by Howard Carter in 1923. He famously corrected a mathematical error in a speech given by Albert Einstein that was to be printed in the Times.

                    He was instrumental in getting a scoop for The Times on the story of the Titanic's sinking in 1912. His most notable stories include the State Capitol fire in Albany, New York which he covered with a phone call and some journalistic invention and the sinking of the RMS Titanic. While other newspapers were printing the White Star Line's ambiguous story about the Titanic having trouble after hitting an iceberg, Van Anda figured that a lack of communication from the ship meant that the worst had happened and printed a headline stating that the Titanic had sunk. As his career progressed, it was said of him that "he is the most illustrious unknown man in America." According to a New Yorker profile piece, V.A. (as he was called) practiced "a fierce anonymity while bestowing fleeting fame on some and withholding it from others."

                    On April 11, 1898, Van Anda married Louise Shipman Drane, who was born in Frankfort, Kentucky, on November 26, 1873 to George Canning Drane and Mary Shipman. They had a son, Paul Drane Van Anda (born March 30, 1899). Van Anda died of a heart attack in 1945.

                    The E.W. Scripps School of Journalism at Ohio University gave the "Carr Van Anda Award" to recognize outstanding work by journalists during their careers.
                    brief internet biography
                    Carr Van Anda was born in Georgetown, Ohio, on 2nd December, 1864. After studying astronomy and physics at Ohio University, he became a reporter for the Cleveland Herald.
                    In 1886 he was appointed night editor of the Baltimore Sun and two years later did the same job for the New York Sun. He was especially keen to increase the scientific news coverageof the newspaper.
                    In 1904 Adolph Ochs the owner of the New York Times, appointed Van Anda as managing editor. Obsessed with reporting every major story in great detail, Ochs worked twelve hours a day, seven days a week. As one historian of the newspaper has pointed out: "He loved to match his speed and wits against a deadline. But he never lost sight of the importance of conscientious and intelligent handling of the bulk of the news, and he transmitted this spirit to his staff."
                    One of Van Anda's many success stories was the way he reported the sinking of the Titanic. At 1:20 a.m. on 15th April, 1912, the New York Times newsroom received information about the Titantic SOS via the Marconi wireless station in Newfoundland. Van Anda contacted his correspondents in Halifax and Montreal who were able to find out that the ship's wireless had fallen silent 30 minutes after the first call for help. By consulting the newspaper's detailed news library Van Anda discovered that other ships had recently reported close scrapes with icebergs in this area. The next morning th newspaper reported on its front page that the ship had sunk while other papers in America were handling the story in incomplete and inconclusive manner.
                    During the First World War the New York Times began to publish the texts of documents and speeches in full. The compilation of the New York Times Index ensured that it became the nation's leading reference newspaper for students, librarians, historians, and journalists.
                    The newspaper continued to prosper under Van Anda's management and by 1921 circulation had reached 330,000 during the week and 500,000 on Sunday. At the same time advertising had increased tenfold in 25 years.
                    Van Anda took a strong interest in archaeology and secured near-exclusive coverage of the opening of Tutankhamun's tomb by Howard Carter in 1923. He retired from the New York Times in 1932,
                    Carr Van Anda died of a heart-attack on 28th January, 1945, after hearing of the death of his daughter.

                    The Unsolved Riddle of the Solar System, 1931 (science)

                    Hartford Courant obituary, January 30, 1945, pp. 4.

                    Wall Street Journal obituary, January 30, 1945, pp. 4.-------------------------------------------------------Washington Post obituary, January 30, 1945, pp. 6.
                    Last edited by Bill Burgess; 06-09-2013, 01:32 PM.


                    • Oliver Kirby Bovard

                      Born: May 27, 1872, Jacksonville, IL
                      Died: November 3, 1945, St. Louis, MO, age 73,---d. St. Mary's Hospital of bronchial pneumonia. Burial: Belle-Fontaine cemetery, St. Louis, MO.

                      St. Louis Managing Editor;
                      Springfied, IL, 8-year old, (June 1, 1880 census)
                      (1900 census)
                      (1910 census)
                      St. Louis Star, general reporter, 1896 - 1898 (bicycling was his special expertise)
                      St. Louis Post-Dispatch, general reporter, 1898 - 1900, city editor, 1900 - 1910, managing editor, 1910 - July 31, 1938
                      St. Louis Post-Dispatch, editor, (January 29, 1920 census)
                      St. Louis, MO, editor of paper, (April 4, 1930 census]
                      St. Louis, MO, farming, (April 4, 1940 census)

                      Father: Charles Wyrick, born Ohio, March, 1842; Mother: Hester Bunn (Hessie), born New Jersey, November, 1853; Wife: Suzanne Thompson., born Texas around 1886. Oliver married Suzanne on June 16, 1902.

                      Bovard, Oliver Kirby (1872-1945)
                      US newspaper editor. Named managing editor of the St Louis Post Dispatch in 1910, he assembled a top-notch staff and produced outstanding news coverage. He resigned in 1938 after owner Joseph Pulitzer objected to his emerging socialist views.

                      "O.K.B.," as the legendary Oliver Kriby Bovard became known throughout the newspaper world, is widely regarded-along with Carr Van Anda of the New York Times--as one of the ablest managing editors of his era. Bovard deployed the staff of the St. Louis Post-Dispatch with the brilliance of a great general, and under his leadership the newspaper built a distinguished reputation for aggressive reporting and journalistic integrity. In his newspaper's handling of day-to-day news, Bovard insisted upon a presentation that was accurate and unbiased; as a crusading editor in the Pulitzer tradition, he exposed waste and corruption at all levels--from local graft in St. Louis to the national scandal known as Teapot Dome. Although he was largely unknown to the general public-Bovard had a lifelong passion for self-effacement-he became a heroic figure of epic proportions to reporters and other editors as tales of his genius spread to newsrooms throughout the country. He was a newspaperman, an editor revered within a craft where reverence is not easily conferred.

                      Born in Jacksonville, Illinois on 27 May 1872 to Charles Wyrick and Hester Bunn Bovard, Bovard learned early about the press from his father a printer and editor with the seventh newspapers, including the Post-Dispatch. Bovard's formal education, however, ended with the seventh grade; although he passed the entrance examinations for high school, he was unable to attend and took a job instead. He worked in clerical positions for several years before being hired as a reporter by the St. Louis Star in 1896. His duties included general assignment reporting and at least one specially--bicycle beat. The cycling rage was sweeping the country, and Bovard, an ardent cyclist, wrote about the bicycle sprints and endurance races that were then in fashion. At one time Bovard himself cycled from St. Louis to Mexico City in a widely heralded, but unsuccessful, attempt to establish a handicap distance record. His reports were popular with bicycle enthusiasts--and with gamblers who bet heavily on the races. But Bovard soon was ready to take on more ambitious news stories. In 1898 he wrote an article exposing a transportation company's bribery of city officials in order to acquire a profitable street railway franchise.

                      Sensing that the Star's publisher would reject the article for political reasons, Bovard took the piece to the Post-Dispatch and offered it for publication in exchange for a job as a reporter. The story led to a massive criminal investigation and demands for municipal reform. None of the boodlers went to prison for some time, but Bovard's immediate ambition--to be a newsman for the Post-Dispatch--was realized.

                      Then only twenty years old, the Post-Dispatch, the result of a merger of two weak papers brought about by the immigrant Joseph Pulitzer, had already moved into the lead among St. Louis afternoon dailies. Under Pulitzer's driving leadership, the Post-Dispatch had enlivened the region with what would later be described as "the New Journalism," a powerful combination of aggressive investigate reporting, crusading editorials, and vigorous promotion. Pulitzer demanded that his newspaper do more than merely publish the news; it should, in his view, become a positive force operating in the public interest.

                      This milieu was an ideal one for young Bovard, and he flourished in it. Within two years he had been promoted to city editor, in immediate charge of the local reporting staff.
                      Realizing that the Post-Dispatch must go beyond crusades and occasional scoops, Bovard became determined to upgrade the quality of the newspaper's daily news report. Through planning, hard work, and a strong competitive spirit, he swiftly shaped his reporters into the strongest staff in the city. Charles Chaplin, himself a distinguished city editor in New York, visited the Post-Dispatch and wrote Pulitzer that "Bovard is the first city editor in St. Louis," adding that he "is quick to scent a news story and a good man to develop it. He works with unflagging zeal all of the time and I think the reporters respect and sustain him." Bovard's biographer, James W. Markham, says the young city editor, "might have been a Roman patrician. His handsome finely cut features and his brilliant glacial blue eyes gave the impression of a man born to rule. He kept his emotions well under control. Most of the time he appeared calm, spoke in low tones, and was generally undemonstrative; but he could become surprisingly intense in discussing subjects close to his interests. Although he was a man of strong likes and dislikes, he apparently never permitted prejudices to govern his actions. His mind was receptive to new ideas.

                      His judgement was quick, courageous, and decisive, reflecting self-confidence. His journalistic skill inspired trust and commanded respect."

                      Bovard remained a bachelor until he was thirty and, indeed, had openly deplored the idea of matrimony in his case, calling that instruction a threat to his personal liberty. His attitude reversed itself, however, when he was introduced by a mutual friend to eighteen-year-old Suzaned Thompson, a visitor to St. Louis from San Antonio, Texas. They were married on 16 June 1902.

                      In the winter of 1908, a staff shake-up on the Post-Dispatch left the top job in the newsroom, that of managing editor, open. Bovard was the logical choice to receive the promotion, but his superiors felt that the young man needed additional seasoning. As a result the final decision was delayed: Bovard was awarded the job but not the title; he was designated "acting" managing editor. A year later, still carrying the title "acting" managing editor, Bovard was summoned to New York and assigned a position on Pulitzer's ilustrious New York World. Actually he was in effect undergoing a prolonged audition for the managing editorship of the World. After some months, Pulitzer chose another man to head the World's news operation, but he had been greatly impressed with Bovard and directed him to remain in New York as assistant managing editor.

                      Burial: Bellefontaine Cemetery, Saint Louis, St. Louis city, Missouri, USA, Plot: Block 89, Lot 6100

                      Monday, August 08, 1938
                      One hot morning last week, a tall, austere man sat at his desk in the open city room of the St. Louis Post-Dispatch, scribbling with a thick blue pencil. Few minutes later his memo was posted on the bulletin board. It read:

                      To the staff:
                      With regret I have to tell you that I have resigned because of irreconcilable differences of opinion with Mr. Pulitzer as to the general conduct of the paper, and am leaving the office Aug. 13. 1 recognize and respect the rights and responsibilities of ownership and make no complaint.

                      I salute you, a splendid body of men and an exceptional newspaper staff. I shall always be proud of my association with you, and my best wishes remain with you, collectively and individually.

                      Faithfully yours,

                      Oliver K. Bovard.

                      An amazed staff nearly stopped work on the first edition. This notice that one of the most eminent, though least-known, careers in U. S. journalism had ended brought gloom to the office in which Oliver Kirby Bovard had spent 40 of his 66 years. For 28 of those years he had been managing editor, respected, feared, idolized by newspapermen whose bylines he made famous.

                      Faithful to a lifelong passion for self-effacement, O. K. Bovard kept to himself the nature of the differences with Publisher Joseph Pulitzer Jr. It had been assumed, however, that he liked neither the Post-Dispatch's support of Landon in 1936 nor the deepening conservatism of its editorial page, for which he occasionally wrote, but over which he never had control.

                      What made O. K. Bovard a great editor was his inflexible integrity. When Bovard ordered his most famous correspondent, Paul Y. Anderson, to stop writing for The Nation four years ago, that hard-hitting reporter took the order in good part, ridiculed the suggestion "that interests which I have treated none too tenderly" had finally caught up with his boss: "Don't believe a word of it. The Post-Dispatch cannot be 'reached'—I have seen that tried often enough to know." In a gregarious profession, Bovard's aloofness has become a legend. To keep his objectivity on ice, he lived completely withdrawn from the social and community life of St. Louis, Missouri in which he was a pervasive power. He belonged to no clubs, had no friends in public life. Childless, he lives with his wife on a salary that one year reached $75,000 plus bonus, on a 96-acre farm in St. Louis County.

                      His broad interests were reflected most clearly on the first page of the Sunday editorial section, long known as "the dignity page." Here were expositions of significant national and international developments ; detailed exposés of economic, religious, racial repression, written by reporters who knew their stories would get into print. Most spectacular example of his editorial discretion was his iron refusal to accept the news of the Armistice that turned out to be false. Bovard was always calm, never lost control of his emotions. Once his star rewrite man got a big story just before the deadline, became so nervous that his fingers froze. Bovard walked over to his typewriter and remarked: "Take your time, old fellow, you've got two minutes."

                      Several years ago, when he was dangerously ill, Bovard's obituary was prepared. When he recovered he ordered it filed in the morgue in a sealed envelope which was not to be removed or opened except on his express orders. Last week even the sealed envelope could not be found when the last of the journalistic giants nurtured by the elder Joseph Pulitzer prepared to close his desk. Bovard, hopeful that his retirement would be as unpublicized as his career, had removed it the day he penciled his resignation.

                      * Fired six months ago on orders from Publisher Pulitzer. Last week, Anderson wired Bovard: "Congratulations. . . ."

                      Hammond Times' obituary (Hammond, IN), November 7, 1945, pp. 24.----------------Bovard of the Post-Dispatch, by James W. Markham, 1954.
                      Last edited by Bill Burgess; 06-08-2013, 06:19 PM.


                      • Alfred Henry Kirchhofer---AKA Al Kirchhofer

                        Born: May 25, 1892, Buffalo, NY
                        Died: September 19, 1985, Buffalo, NY, age 93,---d. Buffalo General Hospital.

                        Buffalo (NY) Managing editor;
                        Buffalo, NY, 8-year old, (June 5, 1900 census)(listed Alfred Kirkover)
                        Buffalo, NY, 17-year old, (April 25, 1910 census)(listed Kircochopa)
                        Buffalo Evening News, editor, (June 1, 1917, WWI Civilian Draft Registration)
                        Buffalo, NY, newspaper reporter, (January 9, 1920 census)
                        Buffalo, NY, newspaper editor, (April 8, 1930 census)
                        Buffalo, NY, Managing editor, newspaper, (May 2, 1940 census)(listed Alfred H Kirchoffer)
                        Buffalo Evening News, church reporter, 1914 - ?, managing editor, 1927 - 1956, executive editor, 1956 - 1966.

                        Father: Robert, born Germany, April, 1869; Mother: Elizabeth (Lizzie), born Germany, February, 1868; Wife: Emma M., born New York around 1892; Son: Robert Alfred, born New York around 1924;

                        "Assistant directgor for President Hoover's 1928 campaign and publicity director for Alfred M. Landon's unsuccessful 1936 campaign, he was described by Liberty magazine editor John Wheeler as one of the three greatest managing editors Wheeler had ever known (along with Carr Van Anda of the New York Times and O. K. Bovard of the St. Louis Post-Dispatch)."

                        AHK, (as he referred to himself) or Mr. Kirchhofer (as everyone else referred to him) was the man in charge of WBEN Radio before there was a WBEN Radio. His influence was key in the News' purchase of the station in 1930. From 1927 until his retirement in 1967, Mr. Kirchhofer ran and expanded a News Empire that included the Buffalo Evening News, and added WBEN Radio in 1930, in 1936 added WEBR Radio (then a News property), WBEN-FM in 1946, and WBEN-TV in 1948.

                        Despite his founding of four broadcast outlets, Kirchhofer was first and foremost a newspaper man. After joining the Buffalo Evening News in 1915, he opened the News' Washington Bureau, and became a familiar figure to Presidents Harding, Coolidge, and Hoover, all the while being Buffalo's eyes and ears in the nation's capital. Realizing the potential for radio beyond selling newspapers, Kirchhofer developed a staff of radio writers and newsmen for WBEN and put the station on top to stay for decades. The Evening News Stations were always ahead of the curve for not only Buffalo, but helped put Buffalo in the media avant-garde for the nation. The FM and television stations developed under Kirchhofer were not only Buffalo's first, but among the first in the nation.

                        The staunch conservative content and dry delivery at the News Stations that survived well into the 1970s was a direct result of Kirchhofer's editorial style. His approach made the News Stations "The Stations of Record" for generations.

                        New York Times' obituary, September 22, 1985, pp. 44.-------------------------------------------------1963: WBEN Executives: George Torge, James Righter, Alfred Kirchhofer, Mrs. Butler, Bob Thompson.
                        Last edited by Bill Burgess; 06-08-2013, 05:49 PM.


                        • Edwin Leland James

                          Born: June 25, 1890, Irvington, VA
                          Died: December 3, 1951, Manhattan, NY, age 61,---d. at Columbia Presbyterian Hospital after a heart attack. Had been ill for several months.

                          New York managing editor;
                          Whitestone District, VA, 8-year old, (June 13, 1900 census)
                          Graduated Randolph-Macon College (Ashland, VA), 1909
                          Irvington, VA, 19-year old, school teacher, (April 20, 1910 census)
                          Baltimore Sun, reporter, 1910 - 1912
                          Pittsburgh Dispatch, news editor, 1912 - 1914
                          Albany (NY) Knickerbocker Press, copy editor, 1914 - 1915
                          New York Times, WWI correspondent, 1915 - ?, chief European correspondent, 1925 - 1930, assistant managing editor, 1931 - March 31, 1932, managing editor, April 1, 1932 - 1951, death.

                          Father: Alonzo, born Virginia, February, 1861; Mother: Sallie Elizabeth George, born Virginia, February 1865; Wife: Simone Tremoulet, Daughter: Monique; Daughter: Claude; Son Michael

                          One of the greatest newspaper managing editors of all time, Mr. James came by his broad perspectives by traveling widely in Europe, observing world events and talking with leaders. This gave him a lofty viewpoint of what constituted news and what didn't. The New York Times profited handsomely from his contributions, and so did his readers.

                          New York Times' obituary, December 4, 1951, pp. 1.


                          • Orville Meredith Shelton---AKA Diz Shelton

                            Born: June 20, 1904, Woodland, Yolo, California
                            Died: November 1, 1978, Fresno, CA, age 74

                            Sacramento managing editor;
                            Woodland City, CA, 5-year old, (April 18, 1910 census)
                            San Mateo, CA, 15-year old, (January 5, 1920 census)
                            Graduated Woodland HS (Woodland, CA), 1922
                            Attended Fresno Junior College, January, 1923
                            Fresno, CA, daily paper, reporter, (April 7, 1930 census)
                            Fresno, CA, newspaper court reporter, (April 18, 1940 census)
                            Fresno Bee, assistant sports editor,
                            Sacramento Bee, managing editor,
                            Fresno Bee, managing editor, ? - January 8, 1971, retired

                            Father: John Ruddle Evans Shelton, born March 25, 1877, Woodland, Yolo, CA; Mother: Flora Elizabeth Brooks, born Smith River, CA, October 3, 1877, died December 1936; Wife: Alta E. Larsen, born August 10, 1908, Fresno, CA; Orville married her June 17, 1929 in Fresno, CA; Son: John Meredith, born February 3, 1931, Fresno, CA; Son: John M., born California around 1931; Daughter: Susan Marie, born January 19, 1942, Fresno, CA;

                            "As the son of Orville "Diz" Shelton, legendary editor of The Bee in the days when it was an afternoon paper and the news of the day stuck to your fingers, John Shelton "inherited a love and respect for the English language," his friends said."

                            Woodland Daily Democrat (CA), June 8,1929, pp. 8.-------Fresno State College yearbook.
                            Last edited by Bill Burgess; 08-31-2013, 03:02 PM.


                            • Walter Crawford Howey

                              Born: January 16, 1882, Fort Dodge, IA
                              Died: March 21, 1954, Boston, MA, age 72,---d. at his home, in his sleep.

                              Chicago managing editor;
                              Fort Dodge Messenger (Fort Dodge, IA), reporter, 1902
                              Chicago Inter-Ocean, city editor, 1906 - ?
                              Fort Dodge, IA, 18-year old, (June 7, 1900 census)
                              Chicago, IL, newspaper editor, (April 21, 1910 census)
                              (1920 census)
                              (1930 census)
                              (1940 census)
                              Chicago Tribune, city editor,
                              Chicago IL, managing editor, (September 12, 1918 WWI Civilian Draft Registration)
                              Chicago Herald-Examiner, managing editor, 1917 - 1922, 1924 -1954
                              Boston American, managing editor, 1922 - 1924
                              Boston Record-American-Sunday Advertiser (Boston, MA), editor

                              Father: Frank, born Iowa, December, 1851; Mother: Rosa E., born Iowa, April, 1855; Wife: Elizabeth A., born Michigan, around 1885; Wife: Gloria, died January 2, 1964; Son: William Randolph.

                              Los Angeles Times' obituary, March 22, 1954, pp. 12.

                              -----------------------------June 18, 1936--------------------------------------------------------------------October 19, 1943: Rev. George Dowd / Walter Howey.
                              Last edited by Bill Burgess; 06-08-2013, 01:26 PM.


                              • Arthur Gelb

                                Born: February 3, 1924, New York
                                Died: Still Alive

                                New York managing editor;
                                Bronx, NY, 6-year old, (April 7, 1930 census)
                                Bronx, NY, 16-year old, (April 11, 1940 census)
                                New York Times, night copyboy, 1944 - 1945, reporter, 1947 - 1967, metro editor, 1967 - 1986, managing editor, 1986 - 1990

                                Father: Daniel, born Czechoslovakia, around 1890; Mother: Fanny, born Hungary, around 1902; Wife: Barbara;

                                excerpts from artilde
                                The New York Observer: The Kingdom and the Tower, by Gay Talese
                                When Arthur Gelb joined The New York Times as a copyboy in 1944, the uniformed elevator men wore white gloves, the desk editors donned green eye shades, and reporters making phone calls from the third-floor newsroom had to be connected by one of the dozen female operators seated at the 11th-floor switchboard (perhaps the most vibrant center of gossip in all of New York).

                                Having risen from copyboy to reporter in 1947, and from metro editor in 1967 to managing editor (1986-1990), and thereafter a fixture in the corporate hierarchy overseeing the paper’s scholarship programs and other forms of munificence, Mr. Gelb now continues his relationship with The Times as a consultant and, for whatever it is worth in an age when the journalism he knew and practiced may be on the cutting edge of oblivion, he exists as the institution’s éminence grise and one of its ceremonial hosts for such events as last Thursday evening’s farewell party to the chateau of the Good Gray Lady on West 43rd Street.

                                O'Neil: Life with Monte Cristo, 2000
                                City Room, 2003
                                New York Times World Of New York
                                Sophisticated Traveller: Beloved Cities: Europe, by Arthur Gelb & A. M. Rosenthal
                                Sophisticated Traveller: Enchanting Places and How to Find Them, by Arthur Gelb & A. M. Rosenthal
                                Sophisticated Traveller: Great Tours and Detours, by Arthur Gelb & A. M. Rosenthal
                                Sophisticated Traveller: Winter: Love it or Leave it, by Arthur Gelb & A. M. Rosenthal
                                ONE MORE VICTIM The Life and Death of a Jewish Nazi
                                THE POPE'S JOURNEY TO THE UNITED STATES, edited by Arthur Gelb & A. M. Rosenthal
                                The Night The Lights Went Out, by Arthur Gelb & A. M. Rosenthal

                                Arthur Gelb (born February 3, 1924[1]) was the managing editor of The New York Times.
                                He began working the night shift as a copy boy. He ascended through the ranks, holding several titles in many different departments. His biggest impacts were while working in the drama department. He enjoyed Eugene O'Neill's plays so much that he wrote O'Neill's biography1. He supported the creation of the New York Shakespeare Festival by editorializing Joseph Papp's productions.

                                Last edited by Bill Burgess; 06-08-2013, 12:51 PM.


                                Ad Widget